De cirka 140 deltagarna hade ingen aning om vad som väntade dem den här dagen, mer än att något skulle hända i tunneln.
‒Bara vi i räddningsledningen har känt till det exakta scenariot, säger Trafikverkets Ulf Larsson som planerat övningen tillsammans med sin kollega Jonas Paulson.
Vid sjutiden på morgonen anlände de första och totalt 40 så kallade figuranter, det vill säga civila som agerade statister. Var och en av dem fick lappar med instruktioner för hur de skulle agera under övningen. Några av dem sminkades också för att illustrera skador.
Klockan halv nio gick "larmet" när en av SJ:s lokförare kontaktade Trafikledningen i Norrköping.
‒Vi har övat på att ett tåg fått stopp i tunneln. Det fanns en mindre brand och passagerare som behövde utrymmas, berättar Ulf Larsson.
Trafikledningen kopplade in blåljuspersonalen som sedan fortsatte övningen enligt en speciell räddningsplan, framtagen för just den här tunneln. Innan tunneln får öppnas måste räddningsplanen testas, och det var därför övningen Svea genomfördes. Då fick också blåljuspersonal och Trafikverkets egen personal chans att öva.
För räddningstjänsten blev det till exempel tillfälle att prova sin nya rökfläkt som ska klara av att blåsa ut all rök ur den drygt tre kilometer långa tunneln.
‒Det var första gången vi hade möjlighet att testa den, och den fungerade över förväntan, säger Mårten Eskilsson, räddningschef i Strängnäs.
Han är mycket nöjd med onsdagens övning, som avslutades vid 13-tiden.
‒Det mesta gick bra men vi hittade lite saker som vi behöver slipa på. Men vi hade också haft mer personal om det hade varit ett riktigt larm, säger han.
Även Ulf Larsson var nöjd med övningen.
‒Vi har gjort en snabb sammanfattning och då har alla varit positiva. På det stora hela har det gått enligt planen. Nu ska vi göra en ordentlig utvärdering, säger han.
Men även om övningen Svea har avslutats är det ersättningsbuss som gäller mellan Eskilstuna och Läggesta resten av veckan. Tågtrafiken är inställd på grund av arbetet med dubbelspåret. Från och med måndag rullar tågen i den nya tunneln, och då stängs den gamla av för att renoveras. Innan den öppnar igen i sommar kommer den gamla räddningsplanen att uppdateras, men då behövs det ingen ny övning.