Pengarna brann inne – Sörmlandstrafiken polisanmäls av kund

En Norrköpingsbo polisanmäler Sörmlandstrafiken för att han inte får använda pengar som finns på ett gammalt resekort. Enligt Sörmlandstrafiken är dock kortet tydligt märkt med sista giltighetsdag.

En man från Norrköping polisanmäler Sörmlandstrafiken för att de "i praktiken stulit pengar från resekontot" i samband med skiftet till nytt biljettsystem.

En man från Norrköping polisanmäler Sörmlandstrafiken för att de "i praktiken stulit pengar från resekontot" i samband med skiftet till nytt biljettsystem.

Foto:

Övrigt2017-03-10 05:00

Det handlar om 245 kronor som finns kvar på det gamla kortet. Norrköpingsbon hade inte nåtts av Sörmlandstrafikens information om systemskiftet och tycker att tiden var för omställning var för knapp.

– Av vilken anledning hittar man på ett stoppdatum som ligger endast några få månader från det att man annonserat om systemförändringen? Hur ska en person som inte bor i länet kunna hålla sig underrättad? Om det nu ska sättas ett slutdatum bör övergångstiden vara minst under hela 2017, säger han.

Han polisanmäler Sörmlandstrafiken för att de "i praktiken stulit pengar från resekontot" och kräver att pengarna överförs till ett nytt reskort.

Norrköpingsbon begär även 655 kronor i ersättning för den tid han lagt ner på ärendet.

Konsumentverket har fått en liknande fråga från en konsumentvägledare och har tidigare gjort bedömningen att Sörmlandstrafiken gjort tillräckligt för att nå sina resenärer med information eftersom förändringarna hade annonserats i lokalpress, i radio och på bussar.

Sörmlandstrafiken har inga uppgifter över hur mycket pengar som brunnit inne från kunder som inte hunnit byta in sina kort men hänvisar till omfattande informationsinsatser inför bytet av betalningssystem.

– Det står dessutom på de gamla korten att de går ut den 31 december 2016. Vi förlängde även giltighetstiden till den 31 januari, säger försäljningschef Zana Zgog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!