‒Vi har sett att det har gått nedåt, men att det skulle leda till en omedelbar nedläggning av tillverkningen här i Eskilstuna var oväntat, säger Metalls kontaktombud Per-Åke Jansson, som fick beskedet på sin födelsedag.
Nenne Andrejev jobbar på lagret. Han har märkt att försäljningen av silverbestick har minskat.
‒Man väljer kanske rostfria bestick före silver. Då har man känt att det går åt fel håll.
Uppsättaren Pentti Eskelinnen fick på torsdagen en guldklocka för att ha jobbat 25 år på företaget.
‒Man är inte attraktiv i arbetsmarknaden när man börjar bli 61, men vad ska man göra? Det är bara att gilla läget. Man försöker ju i alla fall att söka jobb. Det blir som det blir. säger han.
Reparatören Jan Melander har jobbat på företaget i 39 år. Han började som verktygsmakare och blev sedan pressare. Han har även arbetat som smärglare och jobbat med gjutjärn.
‒Jag tror inte att folk fattar hur mycket tid vi lägger ner på våra bestick.
Jan Melander menar att mycket har förändrats sedan han började på företaget.
‒Det var mycket annorlunda. Vi var ju nästan 150 man då. Jag har varit med på hela resan nedåt. Det har varit jättesvårt.
Metalls kontaktombud Per-Åke Jansson anade att något stort var på gång när vd Martina Lundhe hastigt slutade i januari efter åtta år som vd. I samband med det upphörde företagets reklamkampanjer. Den nya vd:n Jacob Nyberg har inte varit på fabriken i Eskilstuna så ofta.
‒Jag tror det var tredje gången jag såg honom när han meddelade att vi ska lägga ner, säger Per-Åke Jansson.
Han tycker att företagsledningen hade kunnat göra mer för att öka försäljningen.
‒De missade ju totalt det här med internetförsäljning. De har ju inte hoppat på det tåget över huvud taget. De har låtit andra aktörer, våra kunder, hålla på med det.
Flera i personalen är kritiska till hur företagsledningen har hanterat situationen.
‒Man har pumpat ut pengar ur företaget hela tiden och inte gjort någon investering tillbaka till företaget, säger Jan Melander.