Greybird skrev förra veckan på ett hyresavtal med Eskilstuna Logistik och Etablering AB. Kursstart för de första piloteleverna blir den 21 augusti. Utbildningsverksamheten kommer att sysselsätta drygt 25 personer.
‒Eskilstuna är strategiskt väldigt bra. Det är nära Stockholm. Det är nära en storstadsregion. Luftrummet ovanför Eskilstuna är ganska lugnt. Det är väldigt bra för skolflygning, säger Peder Strauss, vd för Greybird Sweden.
Greybird startar i augusti även en pilotutbildning i Trollhättan. Greybird Sweden är ett dotterbolag till Greybird Aviation Group som är Danmarks största flygskola. Bolaget har även tillstånd att bedriva affärsflygsverksamhet vilket bolaget i dag gör från Danmark.
‒Planen är att ta den verksamheten även till Eskilstuna och Trollhättan, säger Peder Strauss.
Utbildningsverksamheten i Eskilstuna och Trollhättan kommer att bestå av utbildning av trafikflygare.
‒Vi kommer att bli Sveriges största flygskola i antal elever per år, säger Peder Strauss.
Utbildningen omfattar 22 månader på fulltid. I Eskilstuna kommer det att utbildas mellan 50 och 70 piloter per omgång.
‒Efter det flyger man upp för sina certifikat. Sedan går man vidare ut till förhoppningsvis ett flygbolag och börjar jobba som flygstyrman direkt.
Eskilstuna kommer bli en reguljär trafikflygplats från år 2021
Peder Strauss, vd Greybird Sweden
Peder Strauss menar att Eskilstuna flygplats har en stor potential för framtiden.
‒Kommunen har gått in och satsat väldigt mycket pengar på hela det området med järnvägsbanan och vi ser att Eskilstuna kommer bli en reguljär trafikflygplats från år 2021 så kommer väl den vara klar och då vill vi gärna ha etablerat oss först på flygplatsen.
Greybird har slutit ett initialt avtal på minst fem år. Enligt Peder Strauss är ytterligare ett avtal på gång som innebär att bolaget kommer att finnas på flygplatsen i minst tio år.
‒Vi betalar marknadsmässiga hyror. Det gör vi. Vi betalar också marknadsmässiga landningsavgifter. Helt enligt vad den svenska marknaden tar ut. Det är varken plus eller minus, säger Peder Strauss.
Greybird flyttar i augusti in i två befintliga lokaler på Eskilstuna flygplats. Kommunen renoverar lokalerna. Lokalerna inrymmer klassrum, briefingrum för piloter och elever, kontor för instruktörer, uppehållsrum och matsal. Greybird förhandlar med Eskilstuna kommun om att bygga helt nya lokaler nästa år.
Greybird kommer att stationera ett antal skolflygplan i befintliga hangarer på Eskilstuna flygplats. Antalet flygplan är ännu inte fastställt. Det kommer att bli både enmotoriga och tvåmotoriga flygplan.
‒Sedan kommer eleverna att flyga över hela Sverige och även flyga långflygningar med tvåmotormaskinerna ner till Europa.