Vi fick chansen att följa kommissarie Tobias Jöhnemark och trafikpolisen Björn Thunblad under en hektisk timme på gamla Strängnäsvägen utanför Djurgårdsskolan.
Hur många gånger de yttrar ungefär samma mening tappar de nära nog räkningen på själva:
– Hej, vi kommer från trafikpolisen och du ska få lämna lite luft här. Du blåser i tre sekunder fram till signalen. Det ser väldigt bra ut det här, vi tackar och ber att få önska en riktigt bra dag. Kör försiktigt.
I en kort konstpaus medger Björn att han och kollegan har som mål att få in 1 000 blåsprover vardera under den här veckan.
– Det borde gå, jag måste visserligen vabba i morgon, men jag jobbar i helgen så det borde funka.
Särskilt många misstänkta rattonyktra springer man inte på vid lunchtid utanför en skola, men däremot får man stopp på ganska många som gör sig skyldiga till olovliga körningar eller till och med grova olovliga.
– Om man vill tänka strategiskt så placerar man sig förstås inte riktigt så här, men nu handlar det här mycket om att vara synliga, säger Björn.
– Och vi hinner med att kolla hur de andra reglerna efterlevs också, tillägger hans kollega. Används bilbältet, i vilket skick är däcken, fungerar lysena.
Rent statistiskt sett så kan man räkna med att ungefär var 500:e bilist som kontrolleras är påverkade.
– Eller kanske var 450:e, säger Tobias Jöhnemark. Tendensen är att det går lite åt fel håll. Tyvärr.
Vanligaste ursäkten är i regel ett förvånat: Ojdå, jag trodde nog att det glaset med vin i går kväll skulle ha gått ur kroppen vid det här laget.
Men ingen protesterar eller blir irriterad när de stoppas?
– Nej, faktiskt inte. Nästan alla menar att det är bra att vi är ute och kollar nykterheten. Och det är klart, ingen vill möta medtrafikanter som inte är i skick att köra sitt fordon.
Tobias Jöhnemark menar att det är fullt tillåtet för vem som helst att vara aktiv i ett ingripande.
– Ta bilnyckeln i från den som försöker åka i väg eller försök att dra bort den onyktre från bilen... Ring till oss. Det hela handlar om att rädda liv.