Strängnäsbon är även medlem i Gripens båtklubb och Strängnäs segelsällskap.
‒Jag har haft båt i Mälaren de senaste 40 åren, berättar han.
Styrelsen i båtförbundet, vilket inkluderar klubbar från Köping i väster till Taxinge i öster, har fattat beslut om att låta uppgradera den för tillfället avstängda, och svårnavigerade, båtleden.
‒Den är ju avstängd så till vida att den som använder sig av Rökaströmleden gör det på egen risk. Folk som gillar att åka ut och fiska rör sig nog där, säger Anders Knutas, Mariefredsbo och före detta lots som också representerar Mälarens båtförbund.
Att leden som "kryper förbi" Aspö och Selaön stängdes ner 2016 berodde på att märkningarna inte längre höll måttet, enligt internationella regler. Beslutet fattades av Sjöfartsverket och Transportstyrelsen.
Tack vare medel från ett arbetsmarknadsprojekt i början av 1990-talet hade Strängnäs segelsällskap annars kunnat märka ut leden.
Den dåvarande ordföranden i segelsällskapet, Rolf Carlson, gruvade sig våren 2016 för att både Strängnäs som turistort och klubbens egen pärla Askholmen skulle förlora besökare som följd av avstängningen. Det var klubben som bar ansvaret för leden fram till 2016. Därefter hade dock segelsällskapet inte medel för att kunna uppgradera och behålla den. Den förstnämnda utgiften hade landat på cirka 200 000.
Pengar som i stället Mälarens båtförbund nu får punga ut med.
‒Det känns bra att kunna öppna den här leden igen. Båtfolket ges möjligheten att undvika två broar, den i Stallarholmen och den i Strängnäs, samt att många gillar att besöka farvattnen vid Grönsöö utanför Enköping, Mälaren är fantastisk, säger Anders Knutas.
Den som vann uppdraget att utföra jobbet åt förbundet i Mälaren är Sjöfartsverket.
‒Det stämmer. Undersökningen borde vi klara av på två dagar. Troligen görs den efter säsongen, i augusti-september. Men även juni kan vara ett alternativ, säger Ulf Ohlsson, chef för sjökortsenheten på Sjöfartsverket.
‒Vi är ju väldigt väderberoende, tillägger han.
Sannolikt låter Sjöfartsverket transportera en liten båt till Mälaren med lastbil. Jobbet görs sedan av två personer.
‒Det blir ett ekolod med strålar som belyser hela botten. En helt annat teknik än den vi haft här tidigare, berättar Anders Knutas.
I nämnda intervju från 2016 konstaterade kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt (M) att nedläggningen av Rökaströmleden utgjorde ett stort avbräck för Strängnästrakten, men att kommunen i det läget inte hade råd att bekosta hela kakan.
Nu är dock läget ett annat. Båtförbundet lägger grundplåten för att sedan söka medel – dels via Jordbruksverkets Leaderfond, dels från kommunhåll.
‒Både jag, Anders Ekman, stadsmiljöchefen, och Lars Ekström, chef på teknik- och servicekontoret, är involverade i diskussionerna. Jag vet att det finns flera aktörer den här gången, konstaterar Högfeldt nu.