Protester mot planer på ny E20-avfart

När detaljplaneprogrammet för området Södra Strängnäs skulle godkännas i fullmäktige blev det en livlig debatt.

Foto: EK Grafik

Övrigt2017-01-26 19:15

Programmet styr hur marken i området kring golfbanan får användas i framtiden, men på en mindre detaljerad nivå än en detaljplan. På måndagskvällen godkändes programmet av politikerna i kommunfullmäktige, men inte utan protester.

David Aronsson (V) var kritisk till planerna på en ny avfart från E20, som han tycker har en för stor del i programmet. Han anser inte att en ny avfart behövs, och menar att den bara skulle medföra mer trafik och högre bullernivåer i de nya bostadsområdena vid Fårhushagen. Han hänvisar också till kommunens ekonomi och höga skuldsättning.

‒Jag ser det som oansvarigt att planera medfinansiering av bra-att-ha-lösningar för biltrafik. Det finns andra bilproblem att ta tag i, som trafiken till och från Tosterön, sa han.

Han fick medhåll av Josefine Valhall (MP) som anser att det är konstigt att en så liten stad som Strängnäs ska behöva lika många avfarter som Eskilstuna.

‒Varför inte titta på en ringledslösning istället, föreslog hon.

Även Yvonne Knuutinen (politiskt obunden) var kritisk. Men många andra var positiva till detaljplaneförslaget.

‒Med en ny infart kan vi avlasta väg 900 som är mycket tungt trafikerad. Jag tror att det är bra att fördela trafiken, sa Marianne Andersson (C).

Även Lennart Andersson (S) vill se att avfarten blir av, men understryker att den fortfarande är flera beslut bort.

‒Det här är underlaget till ett fortsatt detaljplanearbete. Alla ord i handlingen är inte sådant som ska genomföras just nu. Att säga ja eller nej till avfarten ligger en bra bit fram i tiden, sa han.

Till slut var det liggande förslag som fick flest röster, och detaljplaneprogrammet godkändes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!