Bara en uppskjuten match – mot Piraterna den 5 augusti 2008 – har lockat färre åskådare och då fanns 1 262 själar på plats.
– Tisdagens publiksiffra är absolut inte bra men samtidigt förstår jag framför allt barnfamiljer som stannar hemma, säger Janne Åkerviken och tillägger:
– Folk accepterar att vi kan tvingas skjuta upp matchstarten för att det har regnat men de två senaste förseningarna mot Indianerna och Rospiggarna är oacceptabla. Jag har all förståelse för barnfamiljer som stannar hemma för att barnen kommer i säng så sent.
Vill se förändring
Han vill inte lägga skulden på någon men vill ändå se en förändring:
– Speedway är en sport som bygger på bra yttre förutsättningar. Fotboll och friidrott till exempel går att utöva även om det ösregnar men i vår sport hamnar säkerheten i fokus. Vi vill inte ha några skador och därför måste vi respektera domare som av säkerhetsskäl vill göra förändringar på banan.
– Däremot ska de låta bli att påverkas så mycket av bortalaget. När vi ser en körbar bana men ändå får den emot oss på grund av bortalaget och en domare som viker ner sig blir man frustrerad. Som hemmalag vill vi ha en bana som passar våra förare, tillägger Janne Åkerviken.
I och med de struliga tisdagarna har publiken svikit Smederna.
Flest mot Indianerna
Mot Vetlanda den 4 maj fanns 1 886 åskådare på läktarna, en vecka senare mot Västervik var antalet nere i 1 657 för att sedan få en skjuts upp till 2 427 när Indianerna var på besök.
Och så kom det alltså bara 1 409 åskådare i tisdags mot Rospiggarna.
Således har Smederna lockat 7 379 åskådare på fyra hemmamatcher vilket gör ett snitt på 1 845.
Smederna har budgeterat 2 000 åskådare så tappet hittills mot kalkylen är 621 åskådare totalt.
Inte bara betalande
– Men de publiksiffrorna vi uppger är inte bara betalande åskådare utan där ligger runt 300 fribiljetter också, påpekar Janne Åkerviken.
Således är publikbortfallet ännu större.
En vuxen som kommer till en Smedmatch kan generera en inkomst på mer än 200 kronor genom entré, program, förtäring och kanske en souvenir.
Det är mycket pengar för skuldtyngda Smederna.
– Visst är det så och det är jätteallvarligt för klubben. Även om vi arbetar långsiktigt kan vi inte fortsätta att dras med den vikande publiktrenden, säger Åkerviken.
Enda chansen att vända detta är för det första att ha tumme med vädergudarna, vilket Smederna knappast kan påverka, och att skapa lockande arrangemang.
Museum aktuellt
– I första hand handlar det om att skapa ett förtroende och göra våra arrangemang mycket bättre och mer tilltalande, säger Åkerviken och lämnar prov på åtgärder:
– Vi skulle kunna ha kringarrangemang som tilltalar barnfamiljer och kanske öppna ett museum med Smedernas historia och visa upp gamla cyklar. Allt bygger som sagt var på förtroende.
Något som publiken inte verkar ha för Smedernas hemmamatcher just nu.