Rejlers nyanställer 15 ingenjörer

Teknikkonsultbolaget Rejlers behöver i år nyanställa 15 ingenjörer i Mälardalsområdet efter att ha tecknat ett ramavtal med lastbilstillverkaren Scania. I mars anställdes tre ingenjörer i Eskilstuna.‒Vi behöver flera, säger Håkan Hillman på Rejlers.

Håkan Hillman är ansvarig för Rejlers verksamhet i Mälardalsregionen.

Håkan Hillman är ansvarig för Rejlers verksamhet i Mälardalsregionen.

Foto:

Övrigt2017-04-05 15:13

‒Vi måste bemanna upp och Eskilstuna är ett bra ställe att bemanna upp ifrån för det finns bra kompetenser, säger Håkan Hillman, ansvarig för Rejlers verksamhet i Mälardalsregionen.

Rejlers har tecknat ett flerårigt ramavtal med Scania som innebär att Rejlers sedan årsskiftet är så kallad Preferred Supplier - utvald leverantör - åt Scania i Södertälje och Oskarshamn. Ramavtalet innebär att Scania kan avropa alla slags konsulttjänster från Rejlers.

‒Det är otroligt kul att vi fått förtroendet att kliva upp och bli Preferred Supplier. Det är ett kvitto på att vi håller en så pass hög kvalité att Scania, som är världsberömda för sina transportlösningar, väljer att samarbeta med oss, säger Håkan Hillman.

I Mälardalsområdet har Rejlers verksamhet i Eskilstuna, Strängnäs, Västerås, Stockholm och Älvsjö. Enligt Håkan Hillman behöver företaget på sikt även starta verksamhet i Södertälje med anledning av avtalet med Scania. I Strängnäs sysslar företaget huvudsakligen med energieffektivisering.

‒I Strängnäs har vi nyss skrivit ett ramavtal med ett stort läkemedelsföretag, säger Håkan Hillman.

I Eskilstuna, Västerås och Älvsjö har Rejlers verksamhet inom sitt affärsområde Technology som innefattar produktutveckling och produktionsutveckling åt industrin där företaget både utför uppdrag på plats hos kund och utför funktionsleveranser. Rejlers har även verksamhet inom sina affärsområden Building, Energy och Infra på dessa platser.

‒Vi håller på att rekrytera ingenjörer inom alla dessa områden, säger Håkan Hillman.

I Eskilstuna har Rejlers kontor i företagshotellet på Rinmansgatan 18. Femton ingenjörer arbetar för närvarande på Rejlers i Eskilstuna.

‒Här sitter ungefär hälften inne på kontoret och jobbar och hälften är ute hos kund. De är inte bara ute hos kunder här i Eskilstuna utan även i Västerås och Södertälje. Vi servar Mälardalen.

‒Det som är hett nu är Scania och sedan vissa delar av ABB. Sedan går konjunkturen lite upp och ner. Rätt vad det är kan det vara högtryck här i staden. Nu är det lite lågt kan jag tycka, men det borde kunna bli bättre här framöver med de företag som finns här.

Håkan Hillman menar att det är brist på ingenjörer.

‒Folk går runt. Man är på en konsultfirma ett tag och sedan byter man till någon annan. Det fylls inte på med något nytt direkt.

Rejlers försöker locka till sig ingenjörer genom riktad rekrytering.

‒Vi har ringat in de som i sina cv:n har någon form av fordonskunnande. De får upp en liten banner med vårt namn och en länk till vår hemsida där det finns platsannonser ute som de kan söka på. Den andra delen är att yngre killar och tjejer får vara med på projekt som vi kan ta hemma i huset. Om de får ett par års erfarenhet är det sedan lättare att få ut dem till en kund.

Håkan Hillman är ansvarig för Rejlers verksamhet i Mälardalen. Han bor i Eskilstuna, men är stationerad på Rejlers i Västerås. Han arbetar delvis som konsult själv och åtar sig uppdrag som bland annat projektledare. Han har personalansvar för 40 medarbetare inom affärsområdet Technology i Mälardalsregionen. Han är även key account manager med ansvar för Rejlers affärer med Scania, Volvo Cars, Volvo AB, Westinghouse, Saab och ABB.

När Håkan Hillman började på Rejlers år 2000 hade företaget cirka 200 anställda. I dag har antalet vuxit till 1 300 i Sverige.

‒Det har varit en otrolig utveckling plus att företaget under tiden också har börsintroducerats.

Rejlers har som mål att år 2020 ha en omsättning på 2020 miljoner kronor och 1700 anställda i Sverige.

‒Det är lite spännande att ha de här målen framför sig. Det måste bli mer leveranser av funktioner som även innehåller hårdvara. Det går inte att höja timpriserna så mycket så att man kommer upp i de här nivåerna, säger Håkan Hillman.

Företaget startades av ingenjör Gunnar Rejler i Växjö 1942. Elektrifieringen av Sverige innebar till en början mycket jobb för företaget. Rejlers etablerade sig 1980 i Finland och 2008 i Norge. Familjen Rejler kontrollerar fortfarande företaget som är börsnoterat. Gunnar Rejlers sonson Peter är koncernchef sedan 1999.

Personalens hälsa är en av hans hjärtefrågor. Anställda som vill åka Vasaloppet får startavgiften betald av företaget. Dessutom har Rejlers ett friskvårdsbidrag på 5000 kronor per anställd.

‒Man är väldigt mån om personalen. Det är väldigt viktigt. Det gäller att behålla folk, säger Håkan Hillman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om