Rekordmånga tåg var sena förra året, det visar Trafikverkets senaste siffror. Totalt var 12,2 procent av alla persontåg försenade 2018, vilket innebär en försämring med 2,5 procentenheter jämfört med 2017. Bakom förseningarna ligger orsaker så som den rekordvarma sommaren, den snörika vintern men också banarbeten.
Idag har passagerarna rätt till olika nivåer av ersättningar. För att veta hur mycket man kan få tillbaka, ska man först veta om tågsträckan som man skulle ha åkt är längre eller kortare än 15 mil. Rättigheter till ersättning baseras nämligen på hela tågsträckan, och inte bara den biten som en passagerare åker.
Tåget som åker mellan Stockholm och Eskilstuna samt tåget mellan Strängnäs och Örebro C åker en kortare sträcka än 15 mil. Även tåget som åker från Sala till Kvicksund och förbi Eskilstuna, Ransta, Västerås och Kolbäck åker ett avstånd mindre än 15 mil.
För dessa passagerare gäller en svensk lag från 2016. Efter 20 minuters försening ska passagerare få 50 procent av biljettpriset tillbaka; efter 40 minuter går summan upp till 75 procent och efter en timmes försening är biljetten 100 procent ersatt. Dessutom kan tågpassagerarna välja en annan lösning och därmed åka bil, buss eller taxi om tåget är mer än 20 minuter försenat. SJ ersätter då priset för resan; dock högst 1163 kronor per resa och om valet av transportmedel anses skäligt.
Frida Walker är verksamhetsutvecklare på SJ:s kundservice.
– Det är viktigt att man behåller kvittot när man väljer en annan transport. Man ska också veta att man i så fall inte får ersättning för tågbiljetten, säger hon.
Vad gäller Flen är alla tågsträckor som åker förbi staden längre sträckor än 15 mil. Och vissa tåg som åker förbi Eskilstuna eller Strängnäs åker även vidare till städer som Uppsala, Katrineholm, Vingåker, Västerås och Linköping. Dessa sträckor är alltså över 15 mil och omfattas därför av EU-förordningen. Vid försening på dessa tåglinjer kan man få mat och dryck, logi och transport, samt 25 procent av biljettpriset tillbaka efter en timmes väntan på perrongen. Om tåget blir ännu mer försenat, kan man få 50 procent av biljettpriset tillbaka efter två timmars försening. Dessa regler gäller också inställda avgångar.
För att få ersättning ska man fylla i ett formulär på SJ:s webbsida under "Kundservice - Ersättning vid försening".
– Det går också bra att mejla, ringa, gå till en av våra butiker eller skicka brev men det går snabbast att få ersättningen om man ansöker om den på webben, säger Frida Walker.