Om årskurserna 7–9 på Stallarholmsskolan läggs ner inför höstterminen 2018 är det tänkt att de 111 eleverna som då ska börja högstadiet i stället hänvisas till Mariefreds skola. Det finns möjlighet att önska en annan skola utifrån det fria skolvalet, men enligt de beräkningar som nu görs utifrån förslaget skulle Mariefreds skola få ett dubbelt så stort högstadium med fyra parallellklasser per årskurs i stället för två.
– Skolan har varit så stor tidigare och kan utan problem ta emot alla Stallarholmseleverna. Fram till 1998 gick högstadieelever från Stallarholmen på Mariefreds skola och innan Gripsholmsskolan startade hade vi också fler elever, påminner skolans rektor Eric Rudholm, och tillägger att tonåringar oftast tycker att det är roligt att gå på en större skola.
I sociala medier förekommer uppgifter om att så kallade paviljonger skulle behöva uppföras för mottagandet. Men det är inget mer än ett rykte, enligt Eric Rudholm:
– Vi har en överkapacitet på lokaler och våra klassrum står tomma delar av dagarna. Alla högstadieelever kommer att få plats i A-huset, säger han och syftar på den största byggnaden där skolans expedition också ligger.
Den del av matsalen som i dag används av externa matgäster kan komma att användas av eleverna, om skolan utökas. På så sätt ska lunchtiderna inte påverkas nämnvärt, enligt Eric Rudholm.
En annan del i förslaget som kommunfullmäktige ska fatta beslut om på måndag går ut på att Karinslundsskolan görs om, från en 4–9-skola till en F–6-skola. Tanken är att berörda högstadieelever – 78 till antalet nästa läsår – i stället ska hänvisas till Paulinska skolan. Om förslaget blir verklighet får Paulinska skolans högstadium fyra paralleller i stället för dagens tre.
– Det är möjligt utifrån att vi får tillgång till lokalerna som hemtjänsten i dag använder, säger rektor Tommy Olsson.
Lokalerna ifråga ligger en halv trappa ner och har tidigare inrymt bland annat elevkafeteria, berättar Tommy Olsson. Lokalerna är dock inte tänkta att användas som hemklassrum, men detaljerna vill rektorn vänta med.
– Om vi får ett skarpt beslut i fullmäktige på måndag så börjar vi direkt med den planeringen, säger han.
Det är möjligt att det blir en så kallad minoritetsåterremiss av ärendet i kommunfullmäktige på måndag, något som blir verklighet om en tredjedel av ledamöterna begär det. Det är inte troligt att ärendet i så fall kan hanteras på nytt under januarisammanträdet – och en sådan fördröjning är det sista Tommy Olsson hoppas på.
– Vi vet att det här är den politiska majoritetens vilja. Om beslutet ska tas, så måste vi få tid att förbereda för mottagandet. Får vi fler elever så behöver vi göra vissa lokalanpassningar och jobba med schemaläggning så att Paulinska skolan får fortsätta vara en trygg skola med studiero. Jag är bekymrad över att beslutet ska skjutas upp och att det sedan ska gå fort att få ordning på alla detaljer, säger han.
[fakta nr="2"]
Den bilden delar ett tiotal lärare som tidningen talat med på de två skolorna. På Paulinska skolan uttrycks också en oro över ljudnivån, som redan i dagsläget kan vara besvärande. Men de flesta är positiva till förslaget – som också innebär att de kommer att få fler kolleger. På Mariefreds skola räknar rektor Eric Rudholm med omkring 15 fler anställda, och Tommy Olsson med omkring tio på Paulinska skolan. Det handlar om såväl undervisande lärare som andra funktioner, exempelvis specialpedagoger eller olika yrkesroller inom elevhälsan.
– Fler lärare innebär fler ämneskolleger att bolla idéer med, något som direkt påverkar undervisningens kvalitet. Man kan också hjälpas åt med planering och betygsättning. Det är ett lockande koncept för många lärare vilket också gör oss mer attraktiva när vi ska rekrytera. Det är synd att den pedagogiska vinsten med större skolor har fått mindre fokus i debatten, som mest handlat om kostnader och lokaler, säger Eric Rudholm.
Vad är din farhåga?
‒Att förslaget inte blir av. Vi har nu en jättechans att lyfta skolan rejält. Utvecklar vi det pedagogiska så gagnar det eleverna i alla lägen. För mig är närhetsprincipen sekundär. Det måste vara viktigare med hög kvalitet.