Replik: Så här kan man också förklara Rekarnegymnasiets problem

Gymnasieläraren Magnus Svensson förklarar vad som händer när en rektor inte får tillräckliga resurser. Foto: Niklas Holm.

Gymnasieläraren Magnus Svensson förklarar vad som händer när en rektor inte får tillräckliga resurser. Foto: Niklas Holm.

Foto:

Övrigt2018-02-14 05:00

Enligt Jari Puustinen är det en tuff pedagogisk uppgift att förklara varför skolan får nedskärningar trots kommunens goda ekonomi (EK 23 januari). Jag förmodar att debattartikeln, den 6 februari av Puustinen (M), Majo Kuusikoski (S) och Lillemor Nordh (C) är ett försök till en pedagogisk förklaring av detta. De förklarar att det inte ska sparas på skolan men att många skolor dras med underskott och att dessa underskott är rektorernas ansvar, då deras åtgärdsplaner inte fungerat. Underskott ger nedskärningar.

Jag vill ge Puustinen, Kuusikoski och Nordh och Eskilstunas invånare ytterligare en pedagogisk uppgift:

Puustinen, Kuusikoski och Nordh (hädanefter ”skolpolitikerna”) vill bygga en skola. De ger uppdraget till en rektor. Rektorn får en ritning och en hög med brädor. Rektorn tittar på ritningen och säger:

– Ni har inte gett mig tillräckligt med brädor för att bygga skolan.

Skolpolitikerna svarar:

– Du måste bygga den ändå! Dessutom ska du lägga undan några brädor i effektiviseringshögen, till framtida skolbyggen.

Rektorn skakar på huvudet och börjar bygga skolan. Det blir som rektorn sa: när brädorna är slut saknas det en vägg på skolan. Den står öppen för väder och vind, obrukbar för undervisning. Rektorn, som känner ansvar, köper fler brädor på kredit och bygger klart skolan. Dessutom blir det ingen effektiviseringshög. Nu har det uppstått ett underskott i skolan, minus på kontot.

Först är skolpolitikerna glada.

– Åh, vilken bra skola! Vad mycket eleverna lär sig! säger de.

Sen upptäcker de underskottet.

– Ta genast bort de brädor du köpt på kredit! Lämna tillbaka dem! Och glöm inte effektiviseringshögen! Men väggen måste vara kvar!

Rektorn skakar uppgivet på huvudet och börjar bända bort brädor från skolan, som åter blir obrukbar.

Svara nu på följande frågor:

• Varför blir skolan först obrukbar?

• Hur uppstår underskottet?

• Vem bär det yttersta ansvaret för underskottet?

• Vem bär ansvaret för att skolan åter blir obrukbar? Var det

a) Rektorn

b) Puustinen, Kuusikoski och Nordh

c) Väljarna, som röstat fram skolpolitikerna

Svara innan den 9 september.

Magnus Svensson

lärare på Rekarnegymnasiet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!