Replik: Sörmlandstrafiken hjälper till att registrera busskorten

Zana Zgog, försäljningsansvarig, Sörmlandstrafiken svarar en insändare som undrar varför inte busskorten kan registreras direkt vid köpet. Foto: Veronica Karlsson.

Zana Zgog, försäljningsansvarig, Sörmlandstrafiken svarar en insändare som undrar varför inte busskorten kan registreras direkt vid köpet. Foto: Veronica Karlsson.

Foto:

Övrigt2017-06-05 15:15

Svar på insändaren ”Registrera busskortet direkt”, publicerad den 13 juni. Precis som du säger finns det många fördelar för alla resenärer med att registrera sina gröna resekort. Tappa bort-garantin är en av de viktigaste, men det finns också flera andra. Som möjligheten att ladda på flera produkter på ett och samma kort (exempelvis komplettera ditt seniorkort med en reskassa).

Din fråga är varför korten inte kan registreras direkt vid inköp. Svaret är att du som resenär själv måste registrera kortet. Ingen kan göra det åt dig eftersom det kräver personuppgifter som födelsedata, mejladress och ett personligt lösenord.

Sedan i våras bedriver vi en kampanj för att hjälpa just seniorer med registrering på Mina Sidor. Kampanjen heter ”Kollektivtrafika” och innebär att vi kommer ut till seniorgrupper och bjuder på fika samtidigt som vi i lugn och ro hjälper er att registrera era kort. I anslutning till kampanjen delar vi också ut instruktionsblad som på ett enkelt sätt förklarar varje steg som krävs. Och vi har med oss surfplattor till träffen för de som saknar egen dator eller smart mobil. Ring gärna vår dygnet runt-öppna kundtjänst på 0771-22 40 00 och anmäl ditt intresse till kampanjen så berättar vi mer.

Zana Zgog

försäljningsansvarig, Sörmlandstrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!