Resan gick inte att avboka – fick hotfull faktura

Ska vem som helst kunna boka vad som helst bara med en mejladress? Det undrar Lennart som frågar konsumentvägledaren om råd efter en resa som inte gick att boka av.

Varannan torsdag svarar konsumentvägledarna Christine Fransholm, Laila-Marit Sandberg och Kerstin Hjelm-Uddstrand på läsarnas konsumentfrågor i tidningen.

Varannan torsdag svarar konsumentvägledarna Christine Fransholm, Laila-Marit Sandberg och Kerstin Hjelm-Uddstrand på läsarnas konsumentfrågor i tidningen.

Foto:

Övrigt2018-01-04 05:15

Fråga: Hej! Jag vet inte om det här är en fråga för er. Men jag beställde en resa som anordnades av en man som driver ett litet äventyrsföretag. Bara någon dag innan så blev jag sjuk och skulle avboka. Då visade det sig att jag inte fick avboka!

Tydligen var man bunden till bokningen… Det enda jag angett när jag bokade var min mejladress och jag gjorde bokningen via företagets hemsida. Nu har jag fått en faktura på över tusen kronor och på fakturan står det att det kommer göras en ”anmälan om betalningsföreläggande och ärendet görs upp i tingsrätt” om jag inte betalat innan ett visst datum.

Det känns jättekonstigt. Då räcker det ju med att vem som helst skriver in ens mejladress på sidan och så får man en faktura man måste betala. Ska det gå till såhär?

Lennart

Svar: Hej Lennart!

När du bokar en resa via nätet eller telefon har du ingen ångerrätt. Det är i stället arrangörens resevillkor som styr vad som gäller om du behöver avboka din resa. Du har alltid rätt att avboka, men ju närmare avresa du kommer desto dyrare är det att avboka.

Har du tecknat ett avbeställningsskydd? Se dess villkor för avbokning.

Du bör även se över om du har ett avbeställningsskydd i din hemförsäkring eller via din bank om du har betalat med kredit- eller kontokort.

Detta blir mitt allmänna svar på din fråga. Jag undrar om du har fått någon bokningsbekräftelse? Du får gärna kontakta oss så får vi titta på ditt ärende mer i detalj om mina råd ovan inte är tillräckliga.

Har du en konsumentfråga?

Varannan torsdag svarar konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs på läsarnas frågor i tidningen.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se. Skriv "Konsument" i ämnesraden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!