Äntligen! tycker Henrik Nygren och hans gelikar. Äntligen är det en så pass kall vinter, att det gått att ploga upp en bana på Ulvhällsfjärdens is.
– Senaste gången var 2012. Vi har provborrat och mätt isen till 30–35 centimeter, så det finns god marginal för vad som är säkert. Vi har plogat banan varje dag hela veckan för att isen ska få växa bra, ligger det snö ovanpå så isolerar det mot kylan. Sedan har vi bara plogat där vi vet att vattnet är lugnt. Vi kör vattenskoter här på somrarna så vi vet var det är strömt, säger dragrace- och driftingentusiasten.
Han har bjudit in till helgens isåkning via sin Facebooksida Nygren motorsport. Hundratals motorintresserade kom för att titta på under lördagen. Omkring 40 bilar bytte sina vanliga vinterdäck till isdäck med kraftiga dubbar för att ge sig ut på isen.
– Isdäck är egentligen det enda kravet. Det är allt från riktiga driftingbilar till gamla Volvobilar som är med i dag, säger Henrik Nygren när tidningen gjorde ett besök vid lunchtid.
Han understryker att alla kör på isen på egen risk, och att det inte finns någon arrangör bakom evenemanget.
Banan startar vid Gåsskär, vid piren strax bortom Lantmännens anläggning i Gorsingeholm. Mot Djupvikshållet har en 1,4 och en 2,4 kilometer lång slinga med många svängar plogats upp. Närmast piren, mot reningsverkssidan, har en mindre bana gjorts i ordning för crossar och fyrhjulingar.
– Det gäller att våga gasa. Gasa och sladda, säger Henrik Nygren på frågan hur bästa upplevelsen på isen uppnås.
Att iskörningen uppskattas av förare och åskådare råder inget tvivel om. Göran Swenson på Strängnäs kommuns teknik- och servicekontor blev dock inte lika förtjust, när han i veckan fick höra talas om planerna för helgens aktiviteter på isen.
– Det finns risker. Nu är ju isen tjock men vad händer om det kommer nyfiket folk för att titta och en bil tappar fästet och sticker iväg? Allemansrätten råder ju också på sjön, det kan finnas andra som vill promenera, åka skidor eller pimpla på isen. Men vi som kommun kan inte, med dagens reglemente, hindra någon från att åka bil på isen, säger han.
Om det hade funnits ett tävlingsmoment med i iskörningen så hade en arrangör behövt ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen, berättar Göran Swensson. Han säger också att det finns en möjlighet för kommunen att förbjuda iskörning, genom att skriva in det i de lokala ordningsföreskrifterna.
Iskörningen fortsätter även under söndagen.