Roland vill ha ersättning för bakterievattnet

Den här veckans konsumentfråga gäller bakterievattnet som drabbade Eskilstunaborna i höstas. Roland har gjort allt rätt.

Övrigt2017-11-15 14:28

Fråga: För en tid sedan gjorde jag en reklamation mot Eskilstuna Energi och Miljö AB eftersom det vatten de levererade inte uppfylld de kvalitetskrav som finns och dessutom kunde vara hälsovådligt.

Enligt vad jag anförde uppfyllde vattnet inte Vattenlagens krav och enligt Konsumentköplagen har jag då rätt att reklamera. Jag föreslog också en prisreduktion, enligt vad konsumentköplagen anför, som enkel och rimlig åtgärd.

Eskilstuna Energi och Miljö AB har inte ännu svarat på mitt förslag, trots påminnelse, och på den faktura jag fått för oktober är priset detsamma som vanligt.

Ni kan kanske också råda mig vart jag skall vända mig i fortsättningen om inte svar kommer, till ARN eller något tv-program som Plus i SVT?

Roland

Svar: Hej Roland!

Du har agerat rätt som har reklamerat skriftligen och angivit vilket ersättningsanspråk som du har. Enligt den information som jag har från Energi och miljö så utreder de och alla som har skickat in ersättningskrav kommer att få svar. Om det kommer att utgå kompensation är alltså ännu inte klarlagt. Vatten har levererats och gått att använda om det har kokats.

Vänliga hälsningar

Har du en konsumentfråga?

Varje torsdag svarar konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs på läsarnas frågor i tidningen.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se. Skriv "Konsument" i ämnesraden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om