Lenke Rothman överlevde tre koncentrationslÀger och kom som 16-Äring till Sverige 1945. Det Àr första gÄngen pÄ tio Är som hennes verk visas i Sverige.
â Lenke Rothmans konstnĂ€rskap Ă€r vĂ€ldigt bra och framförallt vĂ€ldigt starkt. NĂ€r vi började diskutera invigningsutstĂ€llning föreslog vĂ„r enhetschef Lars- Erik Wahlberg Lenke Rothman. Hon kĂ€ndes sjĂ€lvklar dĂ„ hennes konst pĂ„ olika sĂ€tt vĂ€ver samman alla de verksamheter som Sörmlands museum hĂ„ller pĂ„ med, sĂ€ger Karin Lindvall, lĂ€nsmuseichef vid Sörmlands museum.
UtstÀllningen som öppnar pÄ Forum för levande historia Àr den första av tvÄ fristÄende delar, bÄda producerade av Sörmlands museum.
Första delen handlar om trauma, minnesbearbetning och konsten som lĂ€kande process och den pĂ„gĂ„r frĂ„n den 14 juni fram till den 1 september. Den andra delen â som öppnar vid invigningen av Sörmlands Museums nya lokaler i Nyköping den 24 november â lyfter samtid, framĂ„tblickande och konsten som visionĂ€rt verktyg.
â NĂ€r vi kontaktade Lenkes son visade det sig att Ă€ven Forum för levande historia ville göra en utstĂ€llning om Rothman. Vi bestĂ€mde oss dĂ€rför för att samarbeta. Den del som nu öppnar i Stockholm kommer bakas in i den andra, betydligt större, delen nĂ€r museet öppnar i Nyköping i höst, sĂ€ger Lindvall.
Under sin konvalescensperiod i Sverige pÄbörjade Lenke Rothman sitt konstnÀrskap genom skisser och mÄleri, trots upprepade vistelser pÄ sjukhus dÄ hon behandlades för svÄr tuberkulos. Centralt Àr hennes arbete med att foga ihop och sy samman fragment av minnen, symboler och objekt.
NÀr Sörmlands museums nya lokaler öppnar visar RothmanutstÀllningen Àven tvÄ samtida konstnÀrer i dialog med Lenke Rothmans konstnÀrskap.
â De teman, frĂ„gor och kĂ€nslor som hennes verk kretsar kring Ă€r lika aktuella som angelĂ€gna idag, sĂ€ger Karin Lindvall.
Ingrid Lomfors, överintendent pÄ Forum för levande historia, Àr stolt över att visa Lenke Rothmans konst för en bredare publik.
â Hon Ă€r en framstĂ„ende konstnĂ€r och det finns mycket att lĂ€ra av hennes konstnĂ€rskap som har bĂ€ring pĂ„ vĂ„r tid. Hur flykt, trauman och rasism pĂ„verkar en individ och hur konsten kan fungera som en lĂ€kande kraft. Lenke Rothman nĂ€rde en önskan om att fĂ„ âsy ihop ord och hĂ€ndelserâ. Att foga samman delar som gĂ„tt sönder blev en drivkraft som konstnĂ€r, överlevande frĂ„n Förintelsen och mĂ€nniska, sĂ€ger hon i ett pressmeddelande.