Det var i december 2015 som Tuure Parkkinen bestämde sig för att lansera sin idé att skapa en kontakt mellan restauranger och en ny kundgrupp. I januari 2016 var han klar att starta Resq Club hemma i Finland.
Tanken är att restaurangerna eller kaféerna säljer de måltider som är lagade men som förblir osålda exempelvis efter en lunch. Kunderna som går med i klubben får chans att köpa en god måltid för mellan 40 till 70 procent lägre pris i en app eller på en webbplats.
Han eller hon betalar måltiden, får ett kvitto och söker upp restaurangen och hämtar ut sin mat.
‒Det är verkligen en möjlighet som alla tjänar på, säger Mikael Melin, som är ansvarig för Resq Clubs lansering i Sverige.
I Eskilstuna startade man med en överenskommelse med Jernberghska gården, Restaurang Paradise och Restaurang Kalas.
För just Kalas ägare, Tom Nyström, var det självklart att gå med:
‒Vi säljer mycket hämtmat så alla förutsättningar finns där, säger han. Men än så länge är det så färskt för oss att vi inte hunnit pröva på om allt funkar riktigt än.
Samma sak gäller Jernberghska Krog i Eskilstuna, och här var det heller ingen som tvekade länge när tillfället dök upp:
‒Det är en kocks värsta mardröm att tvingas slänga mat, säger kocken Daniel Pettersson på Jernberghska.
‒Vi ska försöka komma i gång nu efter påsken och vi tror att det tilltalar studenterna.
I dag har tio restauranger tillkommit i Eskilstuna och ett realistiskt mål, enligt Resq Clubs egna beräkningar är att man bör kunna få till ett avtal med mellan 30 och 35 restauranger.
Ingen risk att restaurangerna förlorar i längden på en sådan deal, att alla deras kunder avvaktar att rätterna bjuds ut till kraftigt rabatterat pris lite senare?
‒Det är en vanlig fråga från restaurangerna själva till att börja med, svarar Mikael Melin. Men vi har undersökningar som pekar på att restaurangerna inte förlorar några gamla kunder utan vinner en helt ny kundgrupp.
‒Dessutom är det inget krav att restaurangerna måste lägga ut några rätter alls på vår app. Det gör man när man själv vill.
Affärsidén för Resq Club är att man tar ut en procentandel av de pengar som restaurangerna får in. Vilken procentsats på beloppet tillhör inte de offentliga siffrorna.
‒Det kan skilja sig något från restaurang till restaurang, säger Mikael Melin. Vi har lite olika bonussystem, men det viktiga är att restaurangerna ansluter sig - den delen är gratis.
Vilka är då kunderna som redan laddat ned appen eller androiden eller gått med i klubben på webben?
‒Det är en väldig blandning, svarar Mikael Melin. De allra flesta är unga vuxna, men de är lite äldre än de vanliga studenterna.
Kvinnor och män mellan 25 och 35, där 80 procent har jobb, 10 procent har annan sysselsättning som exempelvis studier och där 10 procent är arbetslösa.
I Sverige är nu målet för Resq Club att ha 100000 användare innan året är slut och att klubben fortsätter att sprida sig som ringar på vattnet. Förutom i Finland och Sverige återfinns man i dag även i Tyskland, Kanada, Malaysia, Holland och Estland.
‒Vi vill finnas i hela Europa inom loppet av åtta år.