Så stor blir Mello-notan för Nyköping – kostar miljoner för kommun och näringsliv

Under parollen "Nyköping släpper loss" satsar Nyköpings kommun på en rad arrangemang i samband med deltävlingen Andra Chansen. Nyköpings kommun har budgeterat miljoner till festligheterna. Näringslivet bidrar med en tiondel av kostnaden mot när Andra chansen arrangerades 2012.

Foto:

Övrigt2019-02-22 19:25

Under stort hysch, hysch är förberedelserna inför Melodifestivalsveckans välkomstmingel nu i full gång. Årets välkomstmingel hålls på torsdagskvällen i gamla brandstationen, eller "station" som den numera kallas, och är Nyköpings kommuns tillställning för artister, journalister och andra särskilt inbjudna personer. 250 personer är uppsatta på gästlistan och Stig Ekström, verksamhetschef för Nyköpings Arenor, uppskattar att minglet kommer kosta runt 180 000 kronor. Nyköpings restaurangskola lagar en enklare välkomstmeny på Sörmländskt tema och gästerna blir bjudna på ett glas bubbel, kanske två, säger Stig Ekström.

För allmänheten börjar dock festligheterna redan på onsdagen då årets upplaga av matfesten Midvinterfest kickar i gång själva "Nyköpings släpper loss" på Stora torget i Nyköping.

På fredag arrangeras en konsert på Stora torget i Nyköping med cirka åtta lokala band och artister och på lördag arrangerar SVT sin välkomstfest för allmänheten på torget, där medverkar bland annat Bolibompa, Labyrint och andra kända program från Barnkanalen i SVT.

Stig Ekström säger att man försökt ha ett lokalt fokus när det gäller ekonomin och har bland annat valt att anlita sju föreningar att hjälpa till med kringarrangemang som parkeringsvakter vid Rosvalla och garderob. För det får föreningarna 150 000 kronor.

– Det är inget uttalat mål från politiken utan något vi på Nyköpings Arenor själva dragit upp. Vi har försökt att ha det lokala och sörmländska i åtanke i kringarrangemangen och tänkt på skolor och föreningar, säger han.

Med på tåget är även centrumhandeln som passar på att arrangera egna evenemang på tema Melodifestivalen. Även Svenska kyrkan är med på ett hörn och spelar mello-låtar i kyrkan.

På det stora hela är Stig Ekström nöjd med arrangemangen och tror till och med på ett överskott i kassan.

– Just nu ser det ut som vi klarar budget och får ett överskott på 200 000 kronor.

Företagen som tjänar pengar:

►Live Nation Sweden AB:

Omsättning 2017: 887 miljoner kronor

Vinst före skatt: - 7,7 miljoner kronor

Moderbolaget Live Nation Nordic AB har tillgångar på 495 miljoner kronor (2017) och gjorde en vinst på 11 miljoner kronor.

Holdingbolaget Live Nation Nordic Holding AB har tillgångar på över 545 miljoner kronor

►Blixten och co:

Omsättning 2017: 313 miljoner kronor

Vinst före skatt: 11 miljoner

Tillgångar 101 miljoner kronor

Melodifestivalens huvudsponsorer:

Coca-cola

Coop

Elon

Marabou

Toyota

Maria Casino

Live Nation som har hand om sponsorskapet för "Melodifestivalen" avslöjar inte hur mycket ett sponsorsavtal är värt.

Företagen som betalar/Lokala sponsorer

►Schneiders personalförening

Betalar: 30 000 kronor

Får: 60 biljetter till genrepet

►Södermanlands Nyheter och RIX FM

Betalar: Rabatterade annonspriser till ett värde av 43023 kronor.

Får: 100 biljetter till fredagens genrep som ska användas till kundaktiviteter, tävlingar för prenumeranter mm.

►Rix FM och Star FM

Betalar: 280 stycken radiospotar (värde 31360 kronor)

Rabatterna regleras genom ett sponsoravtal/samarbetsavtal mellan Södermanlands Nyheter och Nyköpings arenor

►Haag & Carlsson

Betalar: 10 000 kronor

Får: 20 biljetter till genrepet

►Västerport:

Betalar: 10 000 kronor

Får: 6 biljetter till matinéföreställningen på lördag

Sponsorintäkter totalt: 50 000 kronor plus annonsrabatter på 74383

(2012 bidrog fem lokala huvudsponsorer med sponsorintäkter på 650 000 kronor)

Övriga intäkter:

Hyra av arenan 350 000 kronor.

Så mycket kostar Mello-festligheterna och festveckan "Nyköpings släpper loss"

Nyköpings kommun har avsatt 1 950 000 kronor för arrangemangen runt Andra chansen

Budgeterade kostnader:

Förprojektering av arrangemanget: 100 000 kronor

Reklamavtal med Live Nation: 650 000 kronor

Välkomstfest, scenbygge, samt midvinterfest på torget (onsdag, fredag plus lördag): 320 000 kronor

Arenakostnader: 560- till 600 000 kronor

Marknadsföring: 150 000 kronor

Välkomstmingel: 180 000 kronor

Posten Arenakostnader är en uppskattning och fördelningen ser ut ungefär såhär:

El: 400 000 kronor

Bidrag till föreningar som hjälper till med kringarrangemang som p-vakt, garderob, med mera: 150 000 kronor

Övriga anpassningar: 70 000 kronor

Intäkter:

Hyra av arenan 350 000 kronor.

Midvinterfesten ingår i onsdagens arrangemang

Så många biljetter för Nyköpings kommun:

500 biljetter till fredagens genrep

30 biljetter till matinéföreställningen på lördag

20 biljetter till tv-sända föreställningen.

Så mycket kostar biljetterna på Live nations hemsida

Tv-sändningen: Mellan 350 kronor och 950 kronor

Genrep fredag och lördag: Mellan 262,50 och 595 kronor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!