11.11 skedde den ceremoniella öppningen, där de dubbla elvorna symboliserar dubbelspår, även om det arbetet blir klart först till sommaren.
Resecentrumets övre våning var fylld till brandsäkerhetsgränsen 500 personer, Lövsångarna värmde upp publiken med Journeys "Don´t stop believin".
Moderatorn Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket region öst, var med och planerade och byggde Svealandsbanan och det förra stationshuset.
‒Den kan te sig anspråkslös i dag men var ganska spektakulär när vi byggde den 1997. Många kommuninvånare engagerade sig då som nu för att lägga grunden för banan. När vi byggde Svealandsbanan blev bara Läggesta en mötesstation, men enkelspår inte det bästa och resenärerna kräver flera tåg. Nu 20 år senare knyter vi ihop säcken.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tryckte på vikten av resecentrumet för hela trafiksystemet, inte bara för Sörmlands och Strängnäs del.
‒Baksidan av att Svealandsbanan växt är det stora behovet är extra tåg och vi har fått en bana som har problem med förseningar och robusthet. Därför är dessa åtgärder så viktiga. Detta fanatiskt fina resecentrum knyter ihop staden på ett bra sätt, är en mötesplats och dessutom nominerat till årets bygge av svensk byggindustri.
Kommunstyrelsens ordförande Jacob Högfeldt sa:
‒Äntligen in i framtiden, det tror jag många invånare med mig säger i dag. Att vara en kommun med cirka 35 000 invånare men ändå med två stationer i storstadsnära lägen är en enorm tillgång för Strängnäs kommun.
Sen kom han inte längre, talet avbröts av ett högtalarmeddelade som förkunnade att banarbete pågår och att buss ersätter SJ regionaltåg. Skrattsalvorna haglade och Högfeldt fortsatte ackompanjerad av mer skratt.
‒Information är viktigt.
Han nämnde också Sörmlands framtid som region.
‒Sörmland är platsen att bo för den naturälskande urbana invånaren i tiden, att bo i Strängnäs kommun och samtidigt ta del av storstadspulsen både i arbetsliv och kulturliv blir successivt lättare och lättare. I och med den här byggnaden stärks resandekomforten och tillgängligheten. Lägg därtill nya Movingotaxan och snart nya tåg så skapar stat, region och kommun tillsammans ett närmare och lättare samhälle – ett lättare liv.