Gunnar Axelsson kallade till ett möte i Kvicksund och hit kom många som var fundersamma på hur man tänkt här.
Marie Jonson var en av de första att fråga hur man tänker lösa det stora behovet av parkeringsplatser som med all säkerhet kommer uppstå. Och när väl det locket blåstes av så dök det upp ganska många frågor.
Hur blir det för utryckningsfordonen? Hur blir det med tågtrafiken, bygger man upp en tillfällig station på Nyckelön? Hur blir det med båttrafiken? Tänker ni spoliera turistsäsongen fullständigt för oss? Hur mycket mertid måste vi på sydsidan räkna med som ska åka bil till Västerås, eller de på nordsidan som tänkt sig till Eskilstuna.
Cirka en timme med bil, lyder svaret, men tågen går ju. Bekymmer med folk som parkerar sina bilar hur som helst hoppas man slippa.
Gunnar Axelsson svarade lugnt och metodiskt på alla frågor han kunde och hänvisade de han inte kunde till sina kollegor:
‒Vår mening är att inte alls leda fram biltrafiken till Kvicksund utan att få alla att välja vägen över Kungsör eller Arboga i stället.
‒Representanter för blåljuset träffar vi 27 mars, de ska också få information.
Ylva Gustafsson-Höjer från Trafikverket besvarade frågorna rörande tågtrafiken och nickade gillande åt idén att bygga en tillfällig hållplats på nordsidan.
‒Men det skulle kosta flera miljoner att bygga en perrong och det är inte alls säkert att den klarar vårt säkerhetskrav. Och för bara fyra veckor..? Nej, det går inte.
Den båttrafik som hyrs in under veckorna 28 till 31 är inte helt billig den heller.
‒Den finns tillgänglig dygnet runt och en överfart beräknas ta tio minuter, och den ska kunna ta upp till tolv personer. Den är rent av så stor att man får plats med en hel del cyklar också.
Det är Sjöevent i Västerås som fått uppdraget och de får 1200 kronor i timmen för arbetsinsatsen. Över 860000 kronor för fyra veckors arbete.
På frågan om alla måste kalkylera med en viss risk för förseningar svarar Svevias platschef Henrik Tranberg:
‒Det vore förfärligt om vi får regn hela den här tiden, men får vi det så får vi lösa det i alla fall. Det ska bara gå att lösa ändå.