‒Hej och välkommen till vår nyhetssändning, säger nyhetsankaret Emmy Zetterlund och ler mot ipadens kameralins.
I tio skoldagar har Karinslundsskolans sjätteklassare agerat nyhetsredaktion, och det är hon som nu har fått klasskompisarnas förtroende att presentera alla inslag.
‒Jag har aldrig gjort det här förut, men jag är inte så nervös, säger hon.
Per Hillblom från Film i Sörmland visar hur hon ska sitta och påminner om att hon ska sträcka på sig. Han har varit på skolan två gånger, först för att hjälpa eleverna att komma igång och nu för att hjälpa till med slutspurten. Projektet heter Våra nyheter och involverar skolklasser i Strängnäs, Vingåker och Trosa.
‒Idén är att klassen utgår från orten och närmiljön och rapporterar om det som känns viktigt för dem, berättar Per Hillblom.
I dag fredag visas Karinslundsskolans nyhetssändning för första gången på Film i Sörmlands youtube-kanal. Där finns också alla de tidigare alstren från de sörmländska skolorna samlade.
Läraren Pia Hammar, som vanligtvis undervisar i svenska, är mycket nöjd med sina elevers insats. Hon berättar att de har fått styra arbetet själva i stor utsträckning. "Redaktionen" har utvecklats från att vara en spretig skock med många viljor till att enas kring vad som ska vara med i den fem minuter långa sändningen.
‒Det är viktigt att de får upptäcka hur det fungerar i samhället, och se hur en nyhetssändning blir till, säger hon.
När de förstår hur mycket som måste klippas bort, kan de också tänka sig hur rapporteringen påverkas av vad som kommer med och vad som inte gör det. Det är en viktig insikt, enligt Per Hillblom.
‒Vad innebär journalisternas val för synen på världen? Det finns alltså en viss del mediekritik i det här, säger han.
Eleverna har också fått fundera över källkritik.
‒När de märker hur lätt det är att göra egna nyhetssändningar förstår de också vikten av att kolla upp vem som är avsändaren. Är det är utbildade journalister som följer de pressetiska reglerna, säger Per Hillblom.
I nyhetssändningen ska det också finnas med ett inslag som blickar ut i världen och lyfter det viktigaste som hänt under veckan. Den uppgiften fick Zavinta Baravykaite, Sara Thamsten och Varja Wretström. Tillsammans med klassen kom de fram till att installationen av Donald Trump som USA:s president. De bestämde sig för att prata med folk på stan, och upptäckte hur svårt det var att få folk att ställa upp på en intervju.
‒Det var mycket svårare än vi trodde. En del sa "ja" men ångrade sig när vi sa att det skulle upp på Youtube, säger Varja Wretström.
‒En del vände åt andra hållet när de såg att vi kom med en ipad, säger Zavinta Baravykaite.
Ingen i gruppen visste särskilt mycket om hur det var att jobba som journalister innan den här övningen, men nu tycker de att de har fått större förståelse för vad det innebär.
‒Jag har blivit modigare nu, säger Sara Thamsten.
Här kan du se slutresultatet:
[youtube id="nF5a1duK2iQ"]