Sexundervisning kan bli bättre på skolorna

Sex och samlevnad står i fokus, när Skolinspektionen undersöker undervisningens kvalitet på Thomasgymnasiet och Stallarholmsskolan.

Övrigt2017-11-03 11:40

Elever, lärare och rektorer för Thomasgymnasiet och Stallarholmsskolan fick svara på frågor om sex- och samlevnadsundervisningen, när Skolinspektionens utredare var på plats i oktober. De två skolorna ingår nämligen i en granskning som undersöker om undervisningen i ämnet håller god kvalitet.

Resultatet visar att det finns flera utvecklingsområden på båda skolorna. Bland annat saknas mål och det görs ingen utvärdering av undervisningen, samtidigt som eleverna inte anses vara tillräckligt delaktiga.

Elever i årskurserna 5 och 6 på Stallarholmsskolan uppger att de vill prata om sex och samlevnad i tidigare årskurser än de haft möjlighet till, och då gärna om puberteten och normer. Elever i årskurs 9, som också har intervjuats, vill veta mer om ämnet generellt.

På Thomasgymnasiet uttrycker eleverna att undervisningens kvalitet varierar, beroende på lärare. Elever på språkintroduktionsprogrammet tar upp att det är genant att ställa frågor, även om de uppmuntras att göra det.

Strängnäs kommun har nu till slutet av maj 2018 på sig att redovisa hur undervisningen ska förbättras. En slutrapport för den nationella granskningen, som kombinerar en bredare enkätundersökning med den djupare kartläggning som de två Strängnässkolorna ingår i, ska publiceras våren 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!