Det var Sandra Svéda och Elin Fahlman Morgan som kom på idén till projektet. De är SFI-lärare i Flen, och det är deras två klasser som deltar i projektet.
‒Vi ville ge eleverna en inblick i den svenska arbetsmarknaden. Inte bara jobbsökandet utan också hur arbetsgivare tänker och vilka lagar och rättigheter de har som anställda. De får också chansen att träna på jobbintervjuer, säger Sandra Svéda.
Deras elever är vuxna, men deras åldrar och bakgrunder skiljer sig åt. En del av eleverna är yngre och har inte hunnit jobba så mycket, andra är universitetsutbildade och har haft etablerade karriärer i sitt tidigare hemland.
Då eleverna kommer från olika länder och olika kulturer har mycket fokus legat på vad som efterfrågas av arbetsgivare i Sverige, hur jobbsökarprocessen i Sverige ser ut, de svenska fackförbunden och hur kulturen brukar se ut på arbetsplatserna här.
‒Vi försöker visa alla olika vägar till jobb, säger Elin Fahlman Morgan.
‒Det är många olika individer i klasserna, men vi hoppas att alla får med sig något som passar dem, fyller Sandra Svéda i.
Eleverna har bland annat tränat på att göra arbetsintervjuer.
‒Vi två spelade in en film där vi visade hur man inte ska agera på en intervju. Sedan tittade vi på det tillsammans med eleverna och diskuterade. Vi har pratat om vilka frågor som kan dyka upp, om kroppsspråk och om vad arbetsgivarna letar efter, säger Elin Fahlman Morgan.
‒Många vet exakt hur de ska formulera sig i en intervju på sitt hemspråk, men det kan vara svårt att hitta rätt formuleringar på svenska, säger Sandra Svéda.
Under projektets två första veckor har eleverna bland annat fått besök av ett bemanningsföretag.
‒De har fått veta mer om vad bemanningsföretagen gör. De är en stor del av den svenska arbetsmarknaden så vi tyckte att det var en viktig del att få med, säger Elin Fahlman Morgan.
Nästa vecka kommer ytterligare ett bemanningsföretag på besök, de kommer också att göra riktiga arbetsintervjuer med eleverna.
‒Då kommer de att träna på att göra arbetsintervjuer "live". Det är för att de ska träna, men det finns kanske en chans att de matchar någon med ett företag.
Under projektet har man även talat om de oskrivna regler som finns på arbetsplatser. Något som kan skilja sig åt mellan olika länder och kulturer.
‒Vi har pratat om hur det fungerar mellan arbetskamraterna och om att även rasterna och pauserna är viktiga, med de informella möten som sker i fikarummen. Det är inte alla som är vana vid att fikarummet ibland kan vara lika viktigt som det andra på jobbet, säger Sandra Svéda.
Claire Kumpulainen kommer från USA, och hon har märkt av skillnader mellan att söka jobb i Sverige och i USA.
‒Det är skillnad på vad man skriver i sina arbetsansökningar. I Sverige är det mer fokus på de sociala aspekterna och arbetsgivarna här vill veta mycket om hur man är som person, säger hon.
Nästa vecka kommer eleverna att få göra en utvärdering av projektet. Är eleverna nöjda vill Elin Fahlman Morgan och Sandra Svéda gärna göra ett liknande projekt igen.
‒Vi är tacksamma att vi har chefer som ser värdet i att göra sådana här projekt, säger Elin Fahlman Morgan.