SJ tar sats inför vintern

Med förra vinterns tågkaos i färskt minne har SJ laddat upp med hårdare nosar på tågen och ny teknik som vapen mot snön. Länstrafikens kör med den gamla klassikern grus och spade.

Övrigt2013-11-14 20:59

Hundratals tåg har ställts in på grund av kyla och snö de senaste vintrarna. Några som drabbats hårt är de sörmlänningar som pendlar till jobbet. Nu när kylan och snön närmar sig igen lanserar SJ ett vinterpaket. Bland annat ska skadorna från viltolyckor undvikas med hårdare frontar på loken. Bolaget hoppas också mycket på en automatisk släppfunktion mellan tåget och kontaktledningen, som ska minska risken för nedrivna ledningar.

— Alla fel beror inte på tågen eller rälsen i sig. Vi försöker gör allt vi kan för att undvika problem. Till exempel införs en ny teknik som gör att vi kan avisa tågen snabbare, så att de kan komma ut i trafik fortare igen, säger SJ:s presschef Dag Rosander.

Sedan föra vintern har den slitna gamla rälsen mellan Nyköping och Jönåker bytts ut. Det gör utgångsläget för de som pendlar mot Stockholm något bättre, menar Ulrika Hallgren, projektledare på Trafikverket.

— Tidigare var både rälsen och sylarna som håller den uppe slitna. Men det finns mycket annat som påverkar trafiken också, som kontaktledningar, växlar och signalsystem.

I december börjar även SJ:s bantade vintertabell att gälla. För pendlarna som reser från Nyköping eller Trosa mot Stockholm eller Norrköping innebär den än så länge inga uppenbara försämringar, men det kan ändras. Hur ofta tågen faktiskt kommer att gå i vinter beror helt på vädret.

— Vi har ett antal steg eller lägen som tabellerna kan ändras utefter väderleken. Inför starten varje morgon görs nya avvägningar. Vi hoppas att det dröjer tills vintern kommer för fortsätter det så här behöver vi inte reducera trafiken alls, säger Dag Rosander.

Exakt hur avgångarna till och från Nyköping påverkas när SJ går över till de tunnare tabellerna går inte att avgöra i dagsläget, menar han.

— Vi har massor av saker att ta till och laborera med. Till exempel kan man sätta ihop flera dubbeldäckare och göra längre tåg än vanligt.

Även Länstrafiken Sörmland går över till en ny tidtabell i december. Men den innehåller tvärtom fler avgångar än tidigare.

— Det är på vintern som vår trafik är som tätast. Det som brukar vara problemet är att bussarna går långsammare än vanligt. Nattsnön är särskilt bekymmersam, speciellt på småvägarna kring Nyköping där man kan fastna. Bussarna utrustas med grus och spade, säger Helena Ekroth, chef för kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!