Sjöräddningssällskapet i Strängnäs har för närvarande två båtar som båda är av äldre modell. Rescue Don Carlos Wallenius och Rescue Pötha F-son är båda 90-talister och, enligt stationsansvariga Lars Tysklind, inte optimala för den ideella verksamhet som bedrivs med Visholmen som bas.
– De är inte byggda som sjöräddningsbåtar. Vi behöver en mer seriös båt för att säkert kunna utföra våra uppdrag, säger han.
Siktet är inställt på en båt av så kallad Gunnel Larson-klass; en öppen och åtta meter lång båt som tar sig fram snabbt och säkert även i hårt väder. På tisdagen hade en sådan båt lånats in från räddningsstationen i Västerås, och Lars Tysklind demonstrerade båtens smidighet och styrka.
En ny båt av denna modell kostar 2,3 miljoner kronor, och nu startar de lokala sjöräddarna en insamling för att kunna köpa en sådan under 2019.
– I första hand kommer vi att uppvakta ekonomiskt kraftfulla privatpersoner och företag som kan tänka sig att bidra. Den största donatorn får namnge båten, så det kan vara ett sätt att exponeras i ett positivt sammanhang. Även båtklubbar i kommunen ska få ett besök. Det är ju båtlivet som använder våra tjänster så båtlivet borde vara med och finansiera, säger Lars Tysklind.
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som är beroende av bidrag och gåvor. Utan extern finansiering blir det ingen ny räddningsbåt, konstaterar Lars Tysklind.
Sjöräddningssällskapet har haft verksamhet i Strängnäs sedan 2009; sedan 2015 med egen sjöräddningsstation på Visholmen. Så sent som på midsommarafton deltog Don Carlos i ett sjöräddningsuppdrag på Mälaren, då en familj i motorbåt hade hamnat i sjönöd i närheten av Hjulstabron.
Vad som händer med Don Carlos och Pötha om Strängnäs sjöräddningsstation får en ny båt är oklart. Lars Tysklind hoppas att sällskapet ska kunna behålla åtminstone en av båtarna, för att lättare kunna öva.