När man kommer från Köpmansgatan och ska över bron mot järnvägen, går det inte att komma över till cykelbanorna på ett säkert sätt. Många cyklar på gångbanan på bron. Hur kan man göra det bättre för cyklister vid denna korsning?
Cyklisten
SVAR: Tyvärr byggde man bron alldeles för smal en gång i tiden. Stadsbyggnadsförvaltningen har för avsikt att bredda bron så att man inte ska behöva välja sida, men det är en väldigt kostsam åtgärd. Innan dess är det inte mycket annat göra än att uppmana och hänvisa cyklisterna till de passager som finns i anslutning till Stålforsbron så att cyklisterna väljer rätt sida.
Varför så många farthinder överallt i Eskilstuna? Är hastighetsbegränsningen30 km/h borde folk kunna respektera detta ändå. Hur resonerar kommunen när det gäller tillgänglighet för ambulans och Räddningstjänst? Jag har åkt ambulans en gång och det var skakigt över alla farthinder.
David
SVAR: Tyvärr respekteras hastighetsbegränsningarna av alltför få, vilket gäller på alla typer av gator och hastigheter. Generellt sett ligger medelhastigheten över den tillåtna i våra svenska städer, vilket innebär att majoriteten av bilisterna kör för fort. För att skapa en trygg och säker miljö krävs att åtgärder införs som då tvingar fordonsförarna att hålla en låg hastighet. Detta måste vägas mot t ex komfort för utryckningstrafiken men Stadsbyggnadsförvaltningen för en dialog med berörda myndigheten innan vi bygger hinder på större gator.
Är den stenbelagda överfarten mellan Tuna Park och hörnet vid skoaffären ett "riktigt" övergångsställe? Jag stannar inte för att släppa fram gångare eftersom det inte finns några skyltar och inga vita streck. Vad gäller?
Ingemar Carlsson
SVAR: Det är en gångpassage och bygger på samspel. Du som bilist är inte skyldig att stanna för fotgängare och släppa över dem över gatan på samma sätt som vid ett övergångsställe, men du måste stanna om det vistas personer på gatan och du är även skyldig att köra extra hänsynsfullt och uppmärksamt om det uppehåller sig personer på eller vid gatan, allt enligt trafikförordningen.
Varför har man inte tänkt på cyklisterna när det gäller snabbmatsrestaurangerna utmed E20? Visst är dessa områden främst tänkta förbilister, men kunde man inte passat på att göra det cykelvänligt också, närman ändå bygger?
Lotta
SVAR: Vi håller med i kritiken att området inte är tillräckligt bra planerat för gång- och cykeltrafik. Den delen av Västerleden finns utpekad som sträcka med behov av gc-bana. Samtidigt så är det många andra sträckor som också är i behov av en separat gång- och cykellösning, så när och om en sådan tillbyggnad kommer att ske är svår att säga. Några övergångsställen kommer inte att anläggas, hastigheterna och antalet oskyddade trafikanter klarar inte riktlinjerna för när ett övergångsställe ska användas. Här gäller att se sig noga för och när en möjlighet (lucka i trafiken) uppstår kan man korsa gatan.
I alla cirkulationsplatser i staden bildas köer. Folk är osäkra och vågar inte köra in i rondellen. Får inte cirkulationsplatserna motsatt effekt och skapar ryckig trafik och tomgångskörning?
Einar S.
SVAR: Även om det förekommer det som du nämner så skapar cirkulationsplatserna mycket bättre framkomlighet än vad andra korsningstyper gör. Ett av de stora problemen är många bilisters aggressiva körsätt. Man gasar upp bilen i för hög hastighet för att sedan bromsa tvärt. Om man i stället saktar in lite och gör en tidigare bedömning så kommer man oftare kunna rulla igenom cirkulationsplatsen i stället för att åka snabbt in och sen tvingas stanna helt.
Varför använder ni så många stora ledbussar i Eskilstuna, när det ofta bara är ett fåtal passagerare? Mindre bussar som bättre motsvarar behovet borde vara billigare och bättre ur miljösynpunkt.
Gunnar Malmgren
SVAR: Vi håller med om att det vore bättre om det vore möjligt. Bussarnas storlek måste dimensioneras för de största trafiktopparna. Dessutom måste det finnas reservbussar som kan sättas in på alla typer av linjer vilket inte är möjligt med en fordonsflotta som består av t ex hälften stora och hälften små bussar.
I Eskilstuna byggs många cykelbanor parallellt med vägen, för att sedansvänga av åt ett helt annat håll. Då sitter man i fällan och måste cykla tillbaka eller cykla över gräsmattor och annat. Borde man inte skylta vart cykelbanan tar vägen, om den inte följer bilvägen utan viker av? Hur kan man lösa detta?
Den aktive cyklisten
SVAR: Du har rätt i att cykelbanor behöver skyltas bättre. Tyvärr har bilen som transportmedel prioriterats högst under så många år vilket gör att det finns att göra för att öka attraktiviteten och funktionen för cyklister. Nu har Stadsbyggnadsförvaltningen det tydliga uppdraget att öka satsningen på cyklisterna och att bygga fler cykelbanor är en åtgärd, att skylta bättre är en annan.
Är ni säkra på att trafiken blir säkrare om framkomligheten försämras? Det ökar många gånger irritationsgraden, och mindre kloka manövrar utförs. Varför inte eftersträva ökad framkomlighet och flyt i trafiken i stället?
K.J
SVAR: Målet är och kommer aldrig att vara att försämra framkomligheten. Men trafiksäkerheten är viktigare, att alla kan vistas i trafikmiljön oavsett transportslag och känna sig säker. Ju mer framkomlighet vi skapar för bilen, desto fler kommer att köra bil och sen står vi där som i andra länder med väldigt högt bilåkande med oändligt många filer. Då har vi fortfarande problem med framkomligheten och trafiksäkerheten totalt sett är usel. Som det är nu eftersträvas en balans mellan de olika trafikslagen och i dagsläget finns det inga målpunkter eller platser i Eskilstuna som man inte kan nå med bil, vilket det tyvärr gör för gångare, cyklister och kollektivtrafikresenärer och därför har de nu en högre prioritering.
Kan kommunen tänka sig att måla ett gult sicksack mönster på J A Selandersgata, utanför puben Time Out, där stoppförbud gäller? Gärna även fem meter innan stoppskylten där garageutfarten finns. Nu är det stora problem närkrogarna stänger och taxi- och privatbilar inte kommer fram på ett smidigtsätt. Förbudet respekteras inte. Taxi är värst.
Kollen
SVAR: Vi undviker i det längsta att genomföra sådana åtgärder. Främst p g a att det sällan leder till ett perfekt beteende ändå (de struntas i) och sen för att det är omöjligt att måla upp alla sådana platser och underhålla dem på rätt sätt. Då får vi en situation där diskussioner uppstår om att här fanns det ingen markering, då måste det vara ok att stå etc. J A Selanders gata är en gata som vi är medveten om har vissa bekymmer tidvis och vi samarbetar såväl med polisen som med taxi för att kunna göra gatan bättre.
Jag cyklar gärna och gillar Eskilstunas satsning på cyklandet. Jag har en jättebra idé: bygg en cykel/gångbro över ån bakom K-rauta vid Västerleden. Underlättar för oss Volvo-anställda som bor i Slagsta och Glömsta. Tror också att fler skulle ta sig ut till den fina naturen vid ån och våtmarken. Är det möjligt med en liten bro? Kanske Volvo kan vara med och sponsra?
Åsa A
SVAR: En bro finns med i våra diskussioner och kommer säkert att komma någon gång längre fram i tiden. Broar är väldigt dyra att bygga och gör att en massa andra mindre kostsamma objekt måste skjutas på. I dagsläget väger de mindre objekten tyngre än att satsa på en dyrare bro.
Jag undrar hur det kan vara tvåfiligt över järnvägen vid Stenkvistavägen? Om man kommer från Ådalsvägen kommer man mycket sällan ut, just för att det är dubbelfil. Ringde kommunen som påstår att det finns en skylt att detta är tillåtet, men den skylten lyser med sin frånvaro, det är bara en tidsfråga innan något händer när bilar stannar kors och tvärs över järnvägen! Vad jagvet har det inte vart tillåtet förr i alla fall. Tacksam för svar.
M
SVAR: Kommunen har tydligare markerat den spontana filkörning som fanns förut så att det ska bli tydligare var man kan förvänta sig att bilar åker. I övrigt så är Stålforsbron en av stadens allra mest trafikerade stråk och att det blir svårt att ta sig ut är en följd av detta, inte beroende på om man har ett eller två körfält.
Korsningen Gillbergavägen/Krongatan har varit en byggarbetsplats länge nu. Trafikljusen är ur funktion under bygget. Folk krockar rätt kraftigt och trafikljusen krossas. Kostar en del för samhället. Kan man inte vara mer tydlig med skyltar vid dessa korsningar som byggs om och står stilla?
Trafiklärare Eskilstuna
SVAR: Vi tar till oss kritiken och vill självklart vara tydliga i allt vi gör. Samtidigt är det väldigt tydligt vilka riktningar som har väjningsplikt och det gäller att alltid ta det försiktigt vid en byggarbetsplats, oavsett om det är på en lokalgata eller på en motorväg. Trafiksignaler kan sluta fungera även om det inte är ett vägarbete och då finns inga extra skyltar som talar om vad man ska göra – i grund och botten är det här något som bilister måste känna till och är man osäker så säger vanliga vett att man kör extra försiktigt.
Varför byggde man en onödigt påkostad rondell vid Torshällavägen-Schröderstiernas väg? Vore det inte bättre att stäng av Schröderstiernas väg mot Torshällavägen. Bygg i stället en rondell vid Rinmansgatan-Torshällavägen och anslut Årbygatan i denna rondell.
Nisse på Åsen.
SVAR: Schröderstiernas väg fyller en viktig funktion som huvudgata och yttre ring i Eskilstuna med koppling mot Mått Johanssons väg och Torshällavägen samt Ståhlbergsvägen. Då Väster på sikt ska bli främst ett bostadsområde är det inte lämpligt att mer trafik går in på Rinmansgatan. Korsningen Rinmansgatan/Torshällavägen är planerad till att utföras som en cirkulationsplats för att göra korsningen säkrare. Att knyta ihop Årbygatan med Rinmansgatan i en cirkulation har utretts tidigare med resultatet att den bedömdes som mindre bra.
Vad händer med den utlovade cykelbanan utmed Odlarvägen? För flera år sedan togs skogen ned för att påbörja arbetet men sedan har inget hänt.
Lennart
SVAR: Eftersom Stadsbyggnadsförvaltningen påbörjade detaljplansarbete med Odlaren beslöt man att avvakta med gc-vägen för att vara säkra att den blev rätt i förhållande till den nya planen. Efter det har man valt att avvakta med Odlaren och arbetar nu i stället med Trumtorp. Stadsbyggnadsförvaltningen kommer att under hösten 2011 fortsätta projekteringen med gc-vägen och den kommer att byggas inom en inte alltför avlägsen framtid (oavsett vad som händer med övriga planer).
Man får inte ha bråttom om man ska ta sig fram i bil under rusningstrafiken. Varför alla dessa kullerstenar? Görs det något för att förbättra för utryckningsfordon? Måste vara irriterande att få en akut körning med alla dessa rondeller och en skakande upplevelser på grund av kullerstenen.
SVAR: Den gatsten som ligger där är dels till för att göra staden mer attraktiv och dels för att sänka hastigheterna vid de passager som finns. Bedömningen från Stadsbyggnadsförvaltningen är att de gör mer nytta än skada. Vad gäller cirkulationsplatserna så har det ökat framkomligheten markant.
Varför blev det så trafikfarliga lösningar på filåkandet när man anlade rondellerna på Skogstorpsvägen? Besökande och lokalbefolkningen kör på olika sätt . Lokalbefolkningen ligger i omkörningsfilen och omkörning i hög fart sker på höger sida . När sedan en besökare efter tre rondeller anpassat sig så blir det efter Fröslundarondellen tvärtom .
SVAR: Skogstorpsvägen byggde om för att minska antalet olyckor i korsningarna. Man borde ha dragit om körfälten från början, så att höger körfält är det primära körfältet. Nu gjordes inte det och tyvärr fanns det inte pengar nog att åtgärda hela sträckan.
Genomfartsleden i Skogstorp på Ärlavägen är totalt fel. Hastigheten är satt till 30 km/tim och högerregeln gäller. Trots att det nu gått 44 år sedan högerregeln infördes så kör inte svenskar efter den om den känns fel.
SVAR: Att det är 30 km/tim beror på att det inte finns någon separat gc-väg samt att det finns många utfarter och delvis skymda korsningar på sträckan. Att vissa individer kör för fort och inte heller respekterar högerregeln är ur trafiksäkerhetssynpunkt ett samhällsproblem i stort och finns på så många fler gator än Ärlavägen. I första hand måste bilisterna bättra sig och tillämpa de lagar och regler som vi i Sverige har valt att sätta upp.
På Köpmangatan bör p-platserna bort mellan Malmgatan och Kvarngärdesgatan. Det är trångt och utanför Strigeln är omkörning av cyklister en farlighet . Därför behövs en cykelbana på Köpmangatan.
SVAR: Köpmangatan finns med som en behovsgata för cykelbana och ligger med i en åtgärdslista. Stadsbyggnadsförvaltningen kommer att se över parkeringsplatserna, men om resultatet blir att de tas bort eller behålls är för tidigt att säga.
Var har trafikskyltarna på Kungsgatan tagit vägen? Häromveckan upptäckte jag till min stora förvåning att "Fordonstrafik förbjuden"-skyltarna är nedtagna vid infarten till gågatan Kungsgatan. Vad är tanken? Är det fortfarandeen ren gågata? Cykling på Kungsgatan bör ej vara tillåten.
Elli Ollino Broberg
SVAR: Stadsbyggnadsförvaltningen har tillsammans med Eskilstuna Innerstad enats om att göra skyltningen på Kungsgatan snyggare. Att ändra infartsskyltningen är en del i detta. Konsekvenserna att det beslutet kommer att utvärderas och därefter kommer man att göra förändringar som åtgärdar de problem som har noterats. Blir det t ex problem med cyklingen så kommer det att hanteras.
Får man cykla på gågatan i Eskilstuna? Om inte, varför sätter då inte kommunen upp tydliga skyltar? Får man cykla på trottoarer i Eskilstuna? Vad gör kommunen åt detta gissel? Varför agerar inte polisen och bötfäller dessa?
Bengt Edhborg, boende på Kungsgatan
SVAR: Avsikten är i dagsläget att man inte ska cykla på Kungsgatan. Man får inte cykla på gångbanor och Eskilstuna kommun jobbar aktivt med att förbättra gång- och cykelnätet så att det alltid ska finnas ett cykelalternativ så att man slipper välja mellan att cykla i gatan eller cykla på en gångyta. Hur, när och var polisen agerar måste besvaras av dem, men Eskilstuna kommun och polismyndigheten i Sörmland har ett väldigt gott samarbete och jobbar aktivt tillsammans för en ökad trafiksäkerhet.
Vad ni ska göra åt trafiken mellan Stålforsbron och järnvägsbron på Köpmangatan? Det är 30 km/h men man kan inte cykla där och man törs knappt gå på trottoaren med barnvagnar för där åker cyklisterna för att inte bli påkörda av bilarna. Vi har pratat med polisen, som säger att det är kommunen som ska se till att hastighetsbegränsningarna följs. Snälla gör något innanolyckan är framme.
Sven Pson
SVAR: Vi ser i dagsläget över möjligheterna att anlägga en cykelbana på sträckan. Vi har flertalet gator som får trafiksäkerhetsåtgärder genomförda varje år – baserat på hur stora risker gatan uppvisar. Om Stadsbyggnadsförvaltningen ser att Köpmangatan är mer utsatt trafiksäkerhetsmässigt än andra gator kommer den att prioriteras. Rollfördelningen mellan myndigheterna är att väghållaren (Eskilstuna kommun) ska se till att gatorna är byggda och trafikreglerade på ett korrekt sätt och polismyndigheten ska övervaka dessa trafikregler.
Varför finns det ingen cykelbana mellan Hållsta och Skogstorp? Det borde fixas snarast!
Olsson
SVAR: Trafikverket är väghållare på den aktuella vägsträckan. Eskilstuna kommun för en ständig dialog med Trafikverket och i många projekt finns samfinansiering så att gator med mycket kommunalt intresse kan prioriteras högre. Hur det är i just det här fallet kan jag inte svara på men du har helt rätt i att en cykelväg vore önskvärd.
Blir plogningen i centrum bättre denna vinter? För det är ett stort måste.
AF
SVAR: Vi bor i ett land med ett väldigt tufft vinterklimat och vissa tider är det svårt att hantera. En åtgärd som införs i vinter är parkeringsförbud viss dag i veckan på olika gator i Nyfors och på Söder så att bilarna ska komma ur vägen så att det faktiskt går att komma åt att snöröja, vilket inte alltid varit fallet.
Varför satsar kommunen inga pengar på en cykelbana till Kjula? Det fattas 5 km från HM:s lager. De som i dag cyklar gör det med livet som insats på grund av att vägen är smal.
Uffe B
SVAR: På samma sätt som mellan Skogstorp och Hållsta eller ut till Sundbyholm så är det Trafikverket som är väghållare, vilket innebär att de ska hantera din frågeställning. Eskilstuna kommun för en aktiv dialog med Trafikverket och vi har även möjlighet att samfinansiera vissa objekt, men deras objekt är så mycket större och kostsammare än våra och ligger på en regional nivå vilket gör att det tar ganska lång tid.
Vad är tanken med att odla buskage som skymmer sikten vid rondeller? Ett lysande exempel är rondellerna från Fröslunda och ut mot Skogstorp. Trafiken skulle flyta mycket bättre om man inte behövde bromsa in till nästan stillastående innan man kör in i rondellen för att ha en möjlighet att lämna företräde ifall det kommer en skymd bil.
Johan
SVAR: Planteringen är i första hand en estetisk åtgärd. Jag vill hellre flytta fokus på att många bilister kör alltför fort in i cirkulationsplatserna och förutsätter att de andra ska åka på ett visst sätt. Man måste vara medveten om att en cirkulationsplats är som vilken korsning som helst – fordon kommer från olika riktningar och ska passera varandra. För att de ska ske säkert måste man hålla en låg hastighet och se sig för.
Hur stor avlastande effekt får Östragatan på Vasavägen-Carlavägen och Sveavägen? Motiveras den stora kostnad och det stora intrång som projektet medför? Man bygger väl inte Östragatan enbart för det nya polishuset? I såfall är väl polishuset felplacerat.
HG
SVAR: Hela Östra gatan är inte utredd utan just nu pågår ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och Eskilstuna kommun där en komplett förstudie håller på att tas fram. Körsträckor, miljöpåverkan, olycksrisker och andra faktorer kommer att beräknas. Vad gäller polishusets lokalisering så måste polisen själva svara på vilka kriterier de använt för att få en så bra lokalisering som möjligt.
Hur motiverar ni att hastigheten runt hörnet Vasavägen-Rosenhällsgatan är 50 km/h för att återigen bli 30 km/h? Föreslår flytt av 50-skyltarna på Vasavägen alldeles förerondellen till efter rondellen ner mot Vilsta, det är väl den sträckan som man avser med 50-skyltarna?
Boende på hörnet
SVAR: I det här fallet är 30-sträckan på Vasavägen ett undantag från de generella 50 km/tim. Att göra 30-sträckan ännu längre skulle antagligen få ännu fler att brista i respekten och då efterlevnaden av 30 km/tim. Erfarenheter nationellt sätt visar att ju längre en 30-sträcka är desto färre orkar hålla 30, oavsett hur bra eller dålig gatan är.
Har du uppmärksammat hur dåligt trafiken flyter genom stan en vanlig vardag vid 16-tiden? Det går tröööögt. Orsaken är naturligtvis att kommunen byggde om gator och gjorde dem smalare, exempelvis över Nybron och på Västergatan. Är du nöjd med en snitthastighet på 12 km/h? Var det en lyckad ombyggnad?
Einar S.
SVAR: Under den allra största tiden på dygnet går det väldigt mycket fortare att ta sig fram i Eskilstuna på grund av att trafikljusen som skapade långa väntetider är borttagna. Dessutom har olyckorna mer än halverats vilket har räddat många Eskilstunabor från lidande. Även om jag inte jobbade i kommunen när dessa åtgärder genomfördes så kan jag utan tvekan säga att det var lyckade ombyggnationer som har gjort Eskilstuna mycket snyggare och säkrare. Dessutom har Eskilstuna belönats med pris för Hamngatan som en av Sveriges vackraste vägar när den var färdigbyggd.
Borsöknavägen har blivit en racerbana. Vägsträckan från Mesta till 30-skyltarna vid infarten till Borsöknabadet har i dag en hastighetsbegränsning på 50 km/h, men inte ens lokalbussarna respekterar hastigheten. Är det inte dags attpolisen börjar med trafikövervakning?
Boende på Borsöknavägen
SVAR: Vi tar till oss synpunkten och kommer att se över vägen. Vi kommer även att lyfta frågan med polisen under någon av våra samarbetsträffar men polisen gör till syvende och sist själva en bedömning av sina resurser och sina uppdrag.
När ska våra barn kunna gå över Katrineholmsvägen vid korsning Alfa Laval utan att riskera att bli överkörda av bilarna som kör i 90-100 km/h? Det finns barn som behöver komma över på andra sidan när de åker hem med buss från Skogstorpsskolan. Där finns varken skylt, eller annat som signalerar behov av övergång. Backen nedanför hållplatsen skymmer sikten för bilisterna.
Karin H
SVAR: Korsningen kommer att ses över när hållplatsen Medbacken skall tillgänglighetsanpassas. Att inget har hänt än så länge beror på att Stadsbyggnadsförvaltningen har haft andra objekt som ur trafiksäkerhetssynpunkt har prioriterats högre.
Varför lägger ni gatsten före och efter övergångsställen? Det är skakigt för bilisterna.
David
SVAR: Dels för att göra staden mer attraktiv (enbart asfalt överallt ger ett väldigt tråkigt intryck) och dels för att markera att här händer något annat – göra bilisterna mer uppmärksamma på att oskyddade trafikanter kan komma att korsa gatan. Om man tittar på hur många övergångsställen det finns i Eskilstuna är det en ganska ovanlig lösning.
Varför är det bara en fil på Tegelbruksgatan? Här står det ofta 15-20 bilari kö. Idiotiskt och obefogat med bara en fil anser jag eftersom det blirstopp i trafiken. Tänker ni göra något åt detta?'
SVAR: Det finns inga planer på att öka kapaciteten på Tegelbruktsgatan. Kyrkogatan är den utpekade gatan ner till Centrum. Detta för att göra miljön bättre för de som bor på Tegelbruksgatan samt för de skolor som ligger i närområdet.
Varför är det bara 30 kilometer i timmen på Bergsgatan? Det är helt obefogat. Jag kan förstå att det är 30 utanför skolor men här är det vägbulor och 30-gräns. Hur har man tänkt när man gjorde detta och kommer det fortsätta att vara så här?
David
SVAR: Bergsgatan var ett av stadens första 30-sträckor och den kommer att ses över i likhet med att stadens hastighetsbegränsningar ständigt ses över för att ses till att stadens trafiken kan komma fram på ett så säkert och smidigt sätt som möjligt.
I korsningen Nyforsgatan/Tegelbruksgatan finns en vass kant på båda sidor. Ska det vara så? Varför? Kan den vassa kanten tas bort?
David
SVAR: Kanten kommer sig av att det är gång- och cykelbanan som är genomgående, bilar som passerar måste släppa fram fotgängare och cyklister och även släppa fram de som åker på Tegelbruksgatan. Detta visas genom att gång- och cykelbanan är upphöjd och genomgående (tack vare kantstenen) och kommer inte att ändras.
Vid flera vanliga färdtjänstadresser är framkomligheten dålig. Vid Cityhuset blockeras lastzonen och vid entrén mot Kriebsensgatan är det stoppförbud. Vill inte kommunen ha färdtjänst?
Kalle
SVAR: Självklart är färdtjänst ett alternativ som kommunen beaktar. Däremot är det inte så enkelt att säga att för att det är dålig framkomlighet vid några unika platser så bryr sig inte kommunen om färdtjänsten. I centrum är det en oerhörd komplex trafikmiljö med många som slåss och det lilla utrymme som finns. Vi tar till oss dina synpunkter och försöker ständigt göra förbättringar för varuleveranser, färdtjänst, kollektivtrafiken tillsammans med fotgängare och cyklister i Centrum.
Vet du när västerledsbron byggdes över Eskilstunaån? Bron ligger mellanrondellen på Västeråsvägen och Mått Johanssons väg.
AG
SVAR: Bron började byggas 1989 och togs i drift 1990.
Många i Odlaren undrar när det kommer en cykel- och gångbana längs Skogvaktarvägen? Dagens gångbana från stan till Odlaren slutar sommartid i höjd med det nya dagiset vid Odlarskolan.
Conny Lundgren
SVAR: Skogvaktarvägen finns med på Stadsbyggnadsförvaltningens idélista över framtida objekt, men är inte helt utredd vilket gör att den inte än kan prioriteras mot andra objekt. Stadsbyggnadsförvaltningen kommer att bygga flera nya gång- och cykelbanor under de närmsta åren men kan inte säga hur Skogsvaktarvägen ligger i det arbetet.
Västerleden är byggd som en förbifart. Nu byggs fler och fler affärer och restauranger och mackar längs vägen. Centrum verkar dra sig hitåt. Trafiken går långsammare och långsammare. Var ska nästa förbifart gå?
Arne Ahlqvist
SVAR: Förutom studien av Östra gatan finns inga planer på någon ny förbifart.
Hur ska man lösa trafiksituationen på Västerleden? Det är korvstoppning varje eftermiddag från Mått Johanssons väg och ut mot Tuna Park. Ska man bygga en ny viadukt över motorvägen?
Pelle Andersson
SVAR: Eftersom att Västerleden är en statlig väg (väg 230) ligger det på Trafikverkets bord men Stadsbyggnadsförvaltningen har varken hört eller har några egna förslag på att bygga någon ny viadukt.
Varför har man inte trafiksanerat på norr (Munktellsidan), så som man gjort på andra sidan Västergatan? Är det ren flathet från kommunens sida, eller är det okunskap om hur läget egentligen är på passager och övergångsställen för fotgängare och cyklister?
HN
SVAR: Sådana åtgärder är väldigt kostsamma och har inte kunnat prioriteras. Sen beror mycket på vad som händer med Väster och Munktellområdet – innan det fastslås kommer man inte att genomföra några åtgärder som sedan måste ändras. Men vi håller med om behovet av en lugnare trafikmiljö med färre bilar i området och Norr (väster) finns med som ett utpekat förbättringsområde hos Stadsbyggnadsförvaltningen.
Jag har hört att kommunen ska bygga ny gc-väg till Borsökna väster från Mesta sett. När kommer man att i ordningsställa den andra tillfarten tillområdet, den som ansluter mot Borsöknavägen?
Kurt
SVAR: Borsöknavägen söder om Borsökna har lägre prioritering än andra cykelobjekt. Till dess att en säker cykelväg kan byggas gäller att som cyklist göra det man kan för att bli säkrare – t ex använda hjälm, reflexväst och ha ett korrekt lyse på cykeln.
Är det aktuellt med en rondell vid den besvärliga utfarten från Ica Ekängen och ut på Strängnäsvägen?
MW G
SVAR: Nej, i dagsläget är inte Strängnäsvägen aktuell för några ombyggnationer.
Det är ständiga konflikter i samband med körning i Idunplans rondell. Har ni för avsikt att göra den tydligare och säkrare?
Gullberg
SVAR: Nej.
Jag bor i Måsta. Området är hastighetsbegränsat till 30km/tim. Hastigheten är endast skyltad vid Måsta Pizzeria, varför ingen tycks förstå att hastigheten gäller i hela området. Med tanke på många barn i området och skymd sikt och ständiga fortkörningar behöver skyltningen förstärkas. Hur kan vi få sådana åtgärder?
LenPen
SVAR: Om en utredning visar att gatan har ett trafiksäkerhetsproblem som kräver åtgärder i form av fysiska hinderprioriteras detta mot andra gator som uppvisar liknande problem.
Varför kan det inte ordnas en tidig avfart till ICA affären i Kvicksund? Visom bor här måste vid broöppning vänta i bilkö tills bron går ner igen.
Claes Hedin
SVAR: Det är Trafikverket som är väghållare för väg 56 och Stadsbyggnadsförvaltningen har inte tillräckliga kunskaper om de lokala förutsättningarna för att säga om det är en bra eller dålig idé. Synpunkten bör i stället besvaras direkt av Trafikverket.
Att man bygger en fotbollsarena mitt i centrum utan parkering och dessutom rondeller och övergångställen i direkt anslutning visar på utomordentligt dåligt omdöme.
Laban Tåfjutt
SVAR: Parkering finns i Nyfors och längs banvallsgatan för att nämna några platser. Cirkulationsplatserna och övergångsställena är till nytta av en väsentligt större del trafikanter än de som besöker Tunavallen och fyller därför en viktig funktion i stadens trafiksystem.
Ska korsningen vid Alfa Laval (utfarten från skogstorp till väg 230) förbättras? Har ni några planer för vägstycket stålforsbron upp till rondellen vid Stålforsskolan? Gillberga
SVAR: Nej, inga planer finns på att förändra korsningarna på Skogstorspvägen. Vad gäller sträckan mellan Gillbergaplan och Stålforsbron kommer den att förändras den dagen en planskild korsning med järnvägen byggs, men exakt hur är inte klart.
Frågade här om veckan varför man tagit bort staketet runt lekparken på Vedbergsgatan/Hellstedtsgatan där trafiken ofta går alldeles för fort. Fick svaret att det inte är lekparken det är fel på utan trafiken. Vem ska ta ansvaret i frågan? Trafikplanerarna eller parkplanerarna? Någon av er måste agera innan något händer!
Bosse
SVAR: För att trafikåtgärder ska genomföras skall det påvisas att bilarna kör för fort. I det här fallet kommer inte trafikavdelningen att föreslå några hastighetsdämpande åtgärder då bedömningen är att hastigheterna på den aktuella platsen redan är så pass låga.