Skavstas vice VD om den nya flygkonkurrenten

Regeringen säger ja till civilflyg på Ärna flygplats i Uppsala. Något som innebär att Skavsta kan få konkurrens på lågprisflygmarknaden.

Övrigt2013-11-14 19:37

Efter att först ha blivit nedröstat i Uppsalas kommunfullmäktige gav regeringen under torsdagen ett ja till att Uppsala Airport ska få bedriva civil flygverksamhet på Ärna. Flygplatsen är i dag en militär flygplats och det är försvarsmakten som ansökt om tillstånd att bland annat få bedriva en utökad civil flygverksamhet. Uppsala Airports vd, Frode Skulbru, var vid beskedet glatt överraskad. Till Sveriges radio säger han att han är jättenöjd med beslutet.

– Det här innebär att vi kan börja jobba tillsammans med försvarsmakten.

Flera lågprisbolag, däribland Ryanair, har också visat intresse för flyplatsen och enligt Uppsala Airports hemsida skulle man komma att fungera som ett komplement till Arlanda. Beslutet är dock inget som oroar Skavsta flygplats. Där menar man att en eventuell hotande konkurrens inte är något som seglar upp över en natt.

– Jag tror inte det kommer påverka oss alls. Skavsta är i dag Sveriges tredje största flygplats och vi har jobbat med det här sedan 1997 för att etablera lågprisflyg, säger Joakim Lindholm, vice VD på Skavsta flygplats.

Han menar att Skavsta också ligger bättre till som ett komplement till Arlanda medan Ärna snarare skulle konkurera med dem.

– När man flyger så gör man det för att landa någonstans och det vanliga är att man ska någonstans i närheten där man landar. Uppsala ligger där de ligger vilket betyder att om passagerare ska till södra delen av Stockholm så måste åka rakt igenom staden i förhållande till vad man gör om man landar på Skavsta.

Han pekar också på kostnaderna för att driva en flygplats samt att det tar flera år att bygga upp en lönsam verksamhet med kunnig personal.

– Den kompetensen har vi i dag. Vi har extremt duktig personal, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!