Skolor kan förändras – förslag väntas i höst

Hur många högstadieskolor ska Strängnäs kommun bedriva? Ska landsbygdsskolorna finnas kvar? Förändringar kan vara på gång, för att få loss pengar från lokaler till undervisning.

Paulinska skolan är en av fem kommunala högstadieskolor i Strängnäs kommun. Ytterligare en finns i Strängnäs stad; Karinslundsskolan. Övriga tre ligger i Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk.

Paulinska skolan är en av fem kommunala högstadieskolor i Strängnäs kommun. Ytterligare en finns i Strängnäs stad; Karinslundsskolan. Övriga tre ligger i Mariefred, Stallarholmen och Åkers styckebruk.

Foto:

Övrigt2017-05-24 06:00

En stor genomlysning av kommunens grundskolor ska göras, för att mynna ut i skarpa förslag till politikerna att ta ställning till i slutet av oktober. I alla fall om barn- och utbildningsnämndens ledamöter på tisdagen ställer sig bakom förslaget om att utredningen ska genomföras, och om kommunstyrelsen gör likadant på sitt möte under onsdagen.

Syftet är att frigöra pengar som i dag är bundna i lokalkostnader, för att skapa en mer effektiv skolstruktur. Pengarna som frigörs om lokaler kan sägas upp ska i stället läggas på elevernas lärmiljö. Att lärmiljön måste förbättras står klart efter Skolinspektionens stora granskning av kommunens skolverksamhet. Även signaler från föräldrar om att stödet till vissa elever brister och nämndens egna analyser har lett fram till den slutsatsen.

Det kommande arbetet har med den så kallade standardskolan som utbildningschef Tony Lööw har räknat på att göra – en teoretisk modell av en fiktiv skola med 350 elever, 30–35 anställda och 1,5 rektor i spetsen; laddad med så mycket elevhälsa och stödfunktioner som anses nödvändigt och önskvärt.

‒Det räknade vi på inför budgeten 2018. Nu handlar det om att konkretisera det, och visa vad det kan innebära för skolstrukturen. Jag har ju tidigare tagit upp frågan om hur många högstadieskolor vi ska ha i Strängnäs kommun. Nu har vi nio, fem kommunala och fyra fristående. Är det det smartaste sättet att bedriva grundskola på?

Kommer utredningen landa i konkreta förslag om att ändra skolstrukturen?

‒Ja, om vi kommer fram till att det är så vi får ut mest värde för eleverna. Det som lämnas i oktober är beslutsunderlag till politikerna, om hur man kan åstadkomma den mesta pedagogiska miljön för den summa pengar som vi har att förhålla oss till.

Och landsbygdsskolorna?

‒Jag vill inte föregripa utredningen men översynen gäller kommunens alla grundskolor. Vi ska titta på rubbet och försöka fånga hur vi bedriver grundskola på det smartaste sättet.

Maria Antropowa Ehrnfelt, moderat ordförande för barn- och utbildningsnämnden, konstaterar att politikerna redan har enats om ett långsiktigt skolutvecklingsprogram och en långsiktig plan för ekonomisk hållbarhet.

‒Det här är ett andra steg i arbetet. Det känns bra att vi kommer till skott, det handlar ju om att höja nivån på våra skolor. Vi måste ha en bra lärmiljö för våra elever och en bra arbetsmiljö för våra medarbetare. Om vi inte kan erbjuda det överallt så måste vi se hur vi kan lösa den frågan. Men det hur:et måste vi vänta med att diskutera till dess att utredningen är klar, säger hon.

Pedagoger, elever och föräldrar kommer att engageras i det kommande utredningsarbetet, som är tänkt att samla flera pågående utvecklingsuppdrag som berör kommunens skolverksamhet. Även friskolorna ska bjudas in till dialog.

På agendan den 30 maj

Barn- och utbildningsnämnden sammanträder den 30 maj klockan 18. Platsen är Familjecentralen, som ligger på Eskilstunavägen 34.

Här är några av punkterna på dagordningen:

*Delårsrapport: Barn- och utbildningsnämnden rapporterar om sjuka medarbetare och en ekonomi som inte går ihop med budgeten. Sjukfrånvaron i Strängnäs kommuns skolor är fortsatt hög och ökande. Flera åtgärder planeras, men nämndens mål om ökad frisknärvaro bedöms inte kunna uppfyllas under 2017. Delårsrapporten förutspår att nämnden kommer att leverera ett negativt ekonomiskt resultat vid årets slut. Prognosen är satt till minus 4,1 miljoner kronor.

*Medborgarförslag om särskild undervisningsgrupp: Syftet är gott men det är inte huvudmannens sak att avgöra om en särskild undervisningsgrupp ska skapas på Mariefreds skola eller inte. Det är motiveringen till att en förälders medborgarförslag på ämnet ser ut att gå mot ett avslag. Att starta en undervisningsgrupp för elever som behöver mer stöd och fler anpassningar är en fråga för skolans rektor, upplyser grundskolechefen Katarina Holmsten som står bakom tjänsteutlåtandet som utgör beslutsunderlaget i ärendet. Detta budskap förmedlades även på nämndsammanträdet i mars, då medborgarförslaget togs upp för enbart information.

*Barngruppernas förutsättningar och storlek inom förskola: En genomlysning visar att storlekarna varierar i kommunen, beroende på om förskolan fått statsbidrag eller inte. I snitt har Strängnäs kommun 18,3 barn per avdelning, enligt 2015 års statistik, vilket ska jämföras med rikssnittet på 16,7 barn. Samtidigt är personaltätheten lägre än i riket. Enligt den konsekvensbeskrivning som skolpolitikerna väntas diskutera under sammanträdet, skulle mindre grupper och mer personal gynna Strängnäs kommuns arbete mot förskolans mål.

Här kan du ta del av hela dagordningen, samt de handlingar som är tillgängliga inför sammanträdet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!