Joel Jansson var med och bildade Smederna 1951 efter en utbrytning ur Griparna i Nyköping.
Därefter körde laget i den svenska speedwayserien på Tunavallens B-plan och hösten 1953 flyttades verksamheten till Snälltorpsängen efter stark kritik från fotbollsklubbarna som tyckte att speedwayhojarna förstörde Tunavallen.
Året därpå körde Smederna hela säsongen och 1955 drabbades klubben av den första stora ekonomiska krisen och drog sig ur seriesystemet efter bara en match.
– Vår lagledare och promotor Erik ”Kusen” Karlsson som ägde ett lastbilsåkeri hade finansierat Smedernas verksamhet så långt men våren 1955 tog det stopp. Hans företag hade inte längre råd att stödja speedwaysporten, minns Joel Jansson.
– Att Smederna då la ner verksamheten berodde på att intresset sjönk radikalt. Från det att vi hade haft bortemot 4 000 åskådare på B-planen sjönk publiksiffrorna till närmare 1 000 personer på Snälltorpet. Banan där var så usel att det inte blev någon dramatik alls utan det handlade om att vinna starten så var heatet över, förklarar 85-åringen som själv slutade som aktiv förare vid 37 års ålder 1962.
Publiken svek
Sen fick han åter snurr på speedwaysporten i Eskilstuna med hjälp av legendariske Arne ”Varg-Far” Bergström.
– Han låg på mig så hårt och tyckte att vi skulle få fart på sporten i Eskilstuna igen och vi började om i division 3. Sen gick det nästan som på räls och 1972 debuterade Smederna i division 1 som den högsta serien hette då.
Med Joel Jansson vid rodret tog klubben sitt första SM-guld 1973 men när sonen Tommy Jansson – världsstjärna på den tiden – förolyckades på Gubbängen i Stockholm 1976 lämnade Joel depån för gott.
Konstgjord andning
Men redan före det hade han sett en ekonomisk kris vinka om hörnet:
– Jag varnade alla i klubben för att vi körde i för stor kostym tyckte att vi måste dra ner på verksamheten för att överleva. Men ingen höll med mig.
– Svaret jag fick var att det skulle vara ett svek mot alla, från förare och funktionärer, till publik, sponsorer och kommunen. Med konstgjord andning skulle allt ordna sig var svaret jag fick, säger Joel Jansson.
Och konstgjord andning tycks ha varit ett populärt tema i Eskilstunaklubbens ekonomiska verksamhet. Om inte i alla styrelser så i alla fall en del ...
Konkursen som nu drabbade Smederna i somras överraskar egentligen inte Joel Jansson:
– Jag hade det på känn redan på 70-talet men den kom 30 år senare än jag trodde.
– När jag var lagledare på Snälltorpet kom en man från stadsbyggnadskontoret fram till mig och berättade att kommunen skulle bygga ett motorsportcentrum i Gröndal och flytta ut Smederna dit också. Då var min första tanke att det blir sportens död om vi tvingas ut i skogen.
Rätt 30 år senare
Han fick alltså rätt även om det tog drygt 30 år.
– Redan när arenan invigdes var jag skeptisk och tveksam till speedway i Gröndal.
Men det dröjde sju år innan elitspeedway blev ett minne blott i Eskilstuna.
– Ja, tyvärr blev det så. Det som överraskade mig mest var att konkursen kom mitt under säsongen. Jag hade en aning om att den hängde i luften men trodde att Smederna skulle ge upp mellan två säsonger, säger en av de första ”Stora Grabbarna” i svensk speedway.
– Jag tycker att det är bedrövligt, ja rent av sorgligt eftersom jag har varit med från början. Samtidigt tänker jag på alla dem som har förlorat pengar på konkursen.
Men Joel Jansson är en obotlig optimist och räknar med att det blir fart på sporten i stan en gång till:
– Om alla eldsjälar som ändå finns i omgivningen engagerar sig och utvecklar ungdomsverksamheten och Team Bikab är jag övertygad om att det blir elitseriespeedway snart igen.
När?
– Om tre år. Men det är mer en förhoppning än en realistisk tanke, säger Joel Jansson.