I torsdags morse fick Gunnar och Inga-Lill Jansson på Fasanvägen i Forssjö en obehaglig överraskning. Gunnar hade precis startat en tvättmaskin och skulle koka tevatten. Men när han vred på vattenkranen hände det inget.
– Jag stängde av tvättmaskinen och gick och tömde ut lite vatten ur varmvattenberedaren till teet.
Klockan nio ringde han till Sörmland vatten och frågade om avbrottet.
– I kundtjänst sa de att jag hade fått sms, men det hade jag inte.
Vattnet var avstängt hela dagen och när Gunnar Jansson frågat 28 grannar konstaterade han att ingen fått information, inte heller de som anmält särskild sms-tjänst.
Det är inte första gången vattnet stängs av utan avisering enligt paret.
– Jag ringde upp Sörmland vatten igen och de sa att jag kunde vara glad att vi fick tillbaka vattnet en timme tidigare än beräknat. Jag kunde anmäla mig till deras sms-tjänst på hemsidan, men jag har ingen dator.
Gunnar Jansson är inte nöjd med bemötandet och ställer sig frågande till varför Sörmland vatten inte har informerat om sms-tjänsten och eventuella avbrott via fakturautskicket eller anslagstavlan.
Per Ivarsson är affärsområdeschef VA på Sörmland vatten och han beklagar avbrottet och att sms-funktionen inte nådde Forssjöborna.
– Det var ett handhavandefel hos oss.
Systemet bygger på att alla som är folkbokförda i det område som påverkas, får ett sms, förutsatt att man inte har hemligt telefonnummer. Man kan också registrera ett nummer på Sörmland vattens webbplats.
– Vi ser över vad som gick fel, säger Per Ivarsson.
Skolan, förskolan och såganläggningen fick information personligen och förseddes med vattentankar enligt VA-chefen. Allmänheten informerades via hemsidan den 5 mars.
Vattenavstängningen berodde på att Katrineholms vattenverk uppgraderas och ledningarna kopplas om. I Katrineholm löstes vattenförsörjningen med vattentornens kapacitet, men de räcker inte till Forssjö.