Sopsaltning ska testas på gång- och cykelbanor

Under kommande snöröjningssäsong ska en ny metod med sopsaltning prövas på några utvalda gång- och cykelbanor i Eskilstuna.– Det är betydligt mer resurskrävande än vanlig halkbekämpning men fördelen är att cykelbanan blir isfri, säger Jorma Seimilä, avdelningschef på gatuavdelningen.

Jorma Seimilä, chef på kommunens gatuavdelning, vid den sopsaltningsmaskin som ska testas i vinter.

Jorma Seimilä, chef på kommunens gatuavdelning, vid den sopsaltningsmaskin som ska testas i vinter.

Foto:

Övrigt2018-10-24 06:13

Minnet av sommarens värmebölja lever ännu kvar men en titt i almanackan skvallrar om att vintern otvetydigt står för dörren. Och enligt SMHI finns faktiskt risk för snö i Sörmland redan till helgen.

På kommunens gatuavdelning är man förberedd inför vinterns utmaningar. Maskiner och utrustning har provkörts och testats. Salt- och gruslagret har fyllts på och upptaktsmöten har hållits med alla kontrakterade entreprenörer. Dessutom står en ny tvätthall klar på gatuavdelningens mark på Tång Lindströms väg, en investering på tio miljoner kronor.

– Det blir ett stort lyft för oss. Tidigare har vi behövt åka runt till olika ställen för att tvätta av saltet från våra fordon, säger Jorma Seimilä.

Nytt för i år är att en ny metod med så kallad sopsaltning ska prövas på en utvald slinga gång- och cykelvägar. Sopsaltning är ett alternativ till konventionell snöröjning som provades första gången i Linköping för tjugo år sedan och som används i varierande grad i cirka 15 kommuner. Eskilstuna kommun har nu efter diverse utredningar bestämt sig för att göra ett test.

– Vi har köpt in en begagnad maskin för 100 000 kronor från Uppsala kommun där de använder metoden i stor skala.

Cykelbanan sopas först ren och sprutas sedan med en saltlake för att förhindra återfrysning. Banan blir ren och isfri samtidigt som antalet punkteringar minskar eftersom grus inte behövs strös ut. Enligt uppgifter från Miljöpartiet, som länge drivit frågan om sopsaltning i Eskilstuna, minskar också antalet singelolyckor med cykel där metoden används.

Nackdelarna med sopsaltning är att den är dyr och att den inte fungerar optimalt under vissa väderförutsättningar. Cykelbanan måste dessutom vara i bra skick. Vid gropiga banor kan effekten bli den motsatta.

– Den är tre – fyra gånger så resurskrävande som vanlig halkbekämpning och kräver specialiserad personal. Det är inte bara att tuta och köra, säger Jorma Seimilä.

Testet kommer att utföras i januari på en 1,6 mil lång sträcka från Kungsgatan till Brunnsta, vidare till Torshälla och sedan in till Eskilstuna igen.

Vinterns test av sopsaltning ska sedan utvärderas utifrån kostnads- och effektaspekter.

Så röjs snön

Trafikverket ansvarar för snöröjningen på Europa-, riks- och länsvägar. På kommunens gator och vägar prioriteras cykelbanor, huvudstråk och bussgator. Förutom egen personal och fordon är ett 50- tal entreprenörer kontrakterade som ansvarar för olika distrikt. Vid 3-5 cm snö går den "lilla" snösvängen i gång och plogar genomfartsgator, busshållplatser samt gång- och cykelvägar. Vid mer än 5 cm snö aktiveras den "stora snösvängen" då också alla bostadsgator snöröjs. Båda turerna tar 10-12 timmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om