Två killar och fyra tjejer anmälde sig frivilligt när Evelina undrade om någon ville vara med och smaka på nya glassar. Men ganska snart hade vi en kö på 100 personer utifall att någon skulle bli sjuk. Eftersom vi höll till skolans personalmatsal tittade flera lärare in och undrade avundsjukt vad vi höll på med. Men de fick inte hjälpa till.
Vi konstaterar att glasstillverkarna gör sitt bästa för att vi ska äta många glassar i sommar. Fantasi saknas inte vare sig på namn eller innehåll. Vad sägs om det rekordlånga namnet på GB:s storsatsning i vår – Magnum marc de Champagne limited edition – alltså en magnumglass med smak av champagne som bara ska finnas i begränsad upplaga. Den lanserar GB för att fira Magnumglassens 25-årsjubileum.
Vår panel var dock mycket svårflirtade av den glassen. Flera tyckte den smakade för mycket sprit och såg konstig ut i färgen. Att den smakade champagne tyckte ingen, snarare punsch.
– Kan man verkligen äta den där. Den ser ju giftig ut, tyckte Stefan Karlsson.
– Champagne ska bubbla i munnen. Det får man ha mycket livlig fantasi för att känna. Dyr är den också, sa Eva Nilsson.
Några av glassarna är inte helt nya utan har funnits tidigare år, till exempel Magnum white, som haft ett uppehåll på sju år, och Puckstång, som nu har en ny form och förpackning. Dessutom går 50 öre av den till ett sommarläger som Rädda barnen arrangerar för barn i åldern 13–15 år.
Som ni ser här intill fick många av glassarna högt betyg men den som flest gillade, den som fick mest med smackningar och högsta gillaropen blev: Cornetto cheesecake glory från GB.
Betygsattes 1–5, där fem är högsta betyg.
Priserna som anges är rekommenderade priser och kan därför kosta mer i butikerna.
Omdömena kan man läsa i bildtexterna.