Hur det blir med den saken ska Svemos rundbanesektion avgöra.
Mikael Åstrand har personligen lämnat in övergångshandlingar och kopia på sitt utgående kontrakt (gällde till och med sista oktober 2009) med Smederna till förbundet i Norrköping.
Den övergången är emellertid inte godkänd av Smederna.
– Vi har muntligen varit överens med Mikael och har ingen anledning till någon annan uppfattning än att överenskommelsen gäller, motiverar Smedernas sekreterare Kjell Andersson ”avslaget”
– Vi väntar på besked om vad förarna vill och innan det kan vi inte godkänna någon övergång. Så sent som i slutet av december var vi muntligen överens med Åstrand.
Betyder ingenting
– Det finns ingen muntlig överenskommelse med Smederna. Om de tycker så betyder det ingenting för mig, säger Mikael Åstrand och hävdar att han ska köra för ESUF 2010:
– Jag känner att jag har mera hjärta för den klubben eftersom det har varit sån turbulens i Smederna. Jag har aldrig fått klart för mig vad de vill.
Mikael Åstrand fortsätter:
– Jag tror att det skulle bli tufft att ta en plats i Smederna och inbillar mig att jag får mera körtid i den nya klubben och eftersom det här blir mitt sista år som förare vill jag köra så mycket jag kan.
Beredd gå annan väg
– Om Smederna vill jäklas med mig är jag beredd att gå en annan väg. Jag har pratat med min ”låtsasbror” som är advokat och han hävdar att de aldrig kan stoppa mig och att jag har stora möjligheter att stämma föreningen.
Frågan är om det ska behöva gå så långt.
Nu är det inte bara Mikael Åstrand som är dubbelregistrerad. Även Patrik Olsson och 80 cc-förarna Vili Hautala och Jooa Partanen är anmälda av båda Eskilstunaklubbarna.
Föräldrarna har skrivit på
– Patrik har sagt att han tänker köra i samma lag som Mikael Åstrand och för de finska killarna behövs inga övergångshandlingar. Men vi har klart med dem tack vare att deras föräldrar har skrivit på avtalen, berättar utbrytarnas ordförande Fredrik Eklund.
– Jag kan bara bekräfta att de fyra förarna är dubbelanmälda. Inom kort ska Svemo ta ställning till meningsskiljaktigheterna, säger Anders Carlberg, koordinator på förbundet.
När det gäller de unga finska 80 cc-förarna är det, enligt, den nya klubben, solklart att de ska köra för dem.
– Så länge vi inte har hört något från deras föräldrar är de Smedernas förare, säger Kjell Andersson.
– Skitsnack, kontrar Pentti Kiiski, som sedan tio år är manager för alla finska förare i Sverige, och förklarar:
– Redan i höstas gjorde vi klart för alla att Vili och Jooa skulle köra för den nya klubben eftersom det var oklart om Smederna ens skulle ha någon ungdomsverksamhet. Detta är godkänt av killarnas föräldrar och det finska förbundet ger också klartecken så fort licenserna är klara. Allt annat än att de ska köra för den nya klubben är skitsnack.
Det är nog tur att det bara är januari än så länge. Sista ordet lär knappast vara sagt i sandlådan.