Ståhlsträngade resonansmonster

Hänget på gitarrbyggarforumet ledde till att Lars Ståhl blev professionell gitarrmakare. Och så har han skivkontrakt med Bob Dylans gamle producent.

Foto:

Övrigt2014-03-22 06:00

Han är mitt uppe i en flytt när vi besöker honom i centrala Eskilstuna.

– Jag har just rensat ur alla mina bänkar härinne och flyttat dem till det nya stället. Annars brukar det se ut som en träslöjdssal här, säger Lars Ståhl när vi kliver in i hans lokal.

Kanske är det därför det just nu är så städat inne på företaget Laurence Stahl Guitars hjärta. Annars skulle man ju kunna tro att trädammet skulle ligga som en tunn hinna på golvet. Nu är det i stället på gränsen till skinande rent och verktygen står prydligt upphängda på sina platser.

Företagets historia sträcker sig tio år tillbaka i tiden. Idén föddes på ett amerikansk gitarrforum som Lasse fortfarande hänger på. De andra forumbesökarna, tillika gitarrbyggarna, började peppa Lars för att han skulle våga ta steget och bygga en egen gura - i stället för att bara kasta fuktiga blickar på de andras byggen.

– Till slut skickade de material hem till mig så det vara bara att börja. När jag lade upp bilder på den andra gitarren som jag någonsin byggde så blev kompisarna på forumet imponerade och tyckte att jag skulle satsa på byggandet, säger Lars med ett brett leende som ramas in av hans skepparkrans.

Och därmed var alltså Laurence Stahl Guitars fött.

Under de första åtta åren höll Lars till hemma i föräldrarnas garage utanför Stockholm, staden där han är uppväxt. Men för två år sedan hittade han den lokal i Eskilstuna som vi befinner oss i nu. Nackdelen är att den ligger i botten av en fastighet som främst består av lägenheter.

– Den nya lokalen som jag ska flytta till är ungefär lika stor som denna. Problemet här är att jag inte kan lacka gitarrer i lokalen eftersom ångor och lukt från lacken stiger upp i huset. I den nya lokalen så stör jag inte någon, berättar Lars.

Han är alltså självlärd inom hantverket men säger att han har haft hjälp av sin bakgrund som snickare. Lars instrument används bland annat av Göran "Floda" Lomaeus som spelar med Rankarna och som har skrivit låtar för bland andra Thorleifs. Senast gick en gitarr till Jerker Eklund som har spelat med Lena Philipsson, Simone Moreno och många fler.

– Jag har trappat ned på tempot lite och gör nu en till två gitarrer i månaden. Jag vill inte att det ska bli industri av det hela, då tappar jag gnistan. Jag vill kunna lägga tid på varje gitarr och inte känna att jag ska stressa för att bli klar.

Att bygga en gitarr är en process som involverar val mellan många olika, och ofta väldigt dyra, träslag som alla har olika klang. Lars tar fram träskivor gjorda av till exempel koa, brasilianskt rosenträ och lönn. Han väljer ut en av dem, håller upp den mot örat så att den hänger löst mellan tummen och pekfingret. Sedan slår han till träet med andra handens pekfinger och en dov men samtidigt oväntat klar klang ljuder.

– Den stora skillnaden mellan att köpa en handgjord gitarr mot en fabrikstillverkad gitarr är att en handgjord låter precis så som du vill ha den. Varje träskiva är unik och påverkar i slutändan gitarrens ljud och resonans. På en fabrik kör de samma tjocklek på träskivorna som de bygger sina gitarrer av. Det gör att två gitarrer av samma modell, och som består av samma material, kan låta väldigt olika.

En annan skillnad är detaljrikdomen. Lars gitarrer har utsmyckats med vackra kanter som löper längs kroppen, en linje av pärlemo över ett par band på gitarrhalsen och trä infällt mellan gitarrhals och huvud.

– Det är detaljarbetet som hela tiden driver en vidare i byggandet - jakten på den perfekta gitarren!

Lars är såklart själv gitarrist. Han har utöver att ha uppträtt på mindre väntade ställen som i Jordanien och andra delar av mellanöstern även spelat in en ännu outgiven skiva tillsammans med producenten Bob Johnston som han har skivkontrakt med. Denne legendar har bland annat har jobbat med storheter som Bob Dylan, Johnny Cash, Leonard Cohen, Simon and Garfunkel och Willie Nelson. Lars lyckades en dag för tio år sedan få fatt i Johnstons mejladress och frågade om han kunde skicka sina inspelningar till honom.

– Jag fick ett mejl tillbaka där det bara stod "Yes." och hans adress. Så jag postade min musik till honom. Det dröjde en vecka och sen fick jag svar.

Bob Johnston blev övertänd på låtarna och flög senare till Sverige för att spela in Lars i NordHansen Studio i Stockholm.

– När vi var i studion och spelade in så ville Bob att jag skulle ha ett sound som lät åt Carl Perkins-hållet. Jag var inte helt övertygad och hade en egen idé om hur det skulle låta. Då sa Bob: "Visst kan vi göra som du vill, om du nu vill bortse från 60 år av erfarenhet.", skrattar Lars.

Ska vi gissa på att Lars själv kommer att säga samma ord, fast till en ung gitarrbyggarlärling, omkring år 2064?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!