Stiga Sports AB börjar med egen e-handel

Stiga Sports AB har nyligen börjat med försäljning i en egen webbshop.‒Det ser verkligen lovande ut, säger vd Andreas Zandrén.

Andreas Zandrén är vd på Stiga Sports AB.

Andreas Zandrén är vd på Stiga Sports AB.

Foto:

Övrigt2018-01-03 04:30

‒Vi har många återförsäljare på nätet. Det är det segmentet som växer. Stigas kunder, precis som alla andra företags kunder, köper mer och mer på nätet, säger Andreas Zandrén, vd för Stiga Sports AB.

Han menar att det finns flera fördelar med att företaget nu har börjat med egen e-handel.

‒Vi kan visa alla våra produkter. Vi kan också erbjuda alla våra produkter till konsumenterna. Vi vill att det här ska vara en vägledning för återförsäljarna hur man ska exponera Stiga på rätt sätt.

Webbhandeln lanserades i november förra året och utökas successivt. Än så länge kan man bara handla företagets bordtennisprodukter. Det går också bara att handla i Sverige. Samtidigt som lag-vm i bordtennis äger rum i Halmstad i vår utökas handeln till hela Europa. Lagom till fotbolls-vm i sommar blir det möjligt att köpa alla produkter inom segmentet Games, som till exempel fotbollsspel, ishockeyspel och snowracer.

Företaget arbetade åtta månader med sajten innan den lanserades. Den har utvecklats i samarbete med externa partners.

‒Vi stod egentligen inför att utveckla en ny hemsida eftersom vår tidigare sajt inte var responsiv. Vi ser att man börjar titta mer i mobilen, säger Robin Westergren på Stiga Sports AB som är ansvarig för utvecklingen och driften av webbshopen.

‒Vi började tänka själva: Varför går man till en sajt i dag egentligen? Det gör man oftast för att hitta information eller för att köpa produkter, men ofta hänger de här ihop. Då föddes idén att ta steget till att faktiskt ta fram en ny plattform där vi också har möjligheten att sälja produkter, säger Andreas Zandrén.

På sajten är det bland annat möjligt för kunder att recensera produkter. Det finns också information om stjärnorna som Stiga sponsrar och möjlighet att köpa exakt likadan utrustning som de använder. Betalningen sker genom Klarna.

Andreas Zandrén menar att lanseringen har gått väldigt bra.

‒Vi har sålt en hel del bord. Det är väl en typiskt bra produkt att köpa på nätet eftersom man slipper hyra släp och åka fram och tillbaka, säger han och fortsätter:

‒I utlandet finns det ett stort intresse för att köpa direkt från pingisfabriken eftersom man vet att det är äkta grejer.

Enligt Andreas Zandrén innebär webbhandeln inte särskilt mycket merarbete för verksamheten i Eskilstuna.

‒I dagsläget kommer vi att klara det. Om det på sikt blir en väsentlig del av vår affär kommer vi att behöva förstärka oss. På sikt tänker vi oss att det här ska omfatta fem procent av vår omsättning. Det är första steget.

Han konstaterar att näthandeln även innebär att företaget kommer närmare sina kunder.

‒Tidigare har vi haft en andrahandskommunikation genom våra återförsäljare. Nu får vi en direktkontakt med kunden och förhoppningsvis ska vi lära oss mycket av den kommunikationen och kunna göra bättre produkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om