Greta Åstedt är utbildad vid Royal Academy of Music i London och turnerar som konsertpianist över hela Europa. Tillsammans med Roland Pöntinen var hon 2017 med och invigde den nya Steinwayflygeln på Gripsholms slott i Mariefred, med kung Carl Gustaf och drottning Silvia i publikhavet. Parallellt med spelningar i London och Paris anlitas hon regelbundet av hovet för olika spelningar på Stockholms slott.
Men nu på söndag gör hon en liten avstickare. På spelschemat står nämligen NK-villan i Nyköping.
– Det ska bli väldigt roligt! Det är min lärare jag hade på lågstadiet, Aja Thyreen, som bjudit dit mig efter att vi återupptagit kontakten via Facebook, säger Greta Åstedt på telefon från Paris där hon just nu förkovrar sig ytterligare i musikens värld.
På söndagens repertoar står musik av Beethoven, Chopin, Fauré, Debussy, Satie och Ginastera.
– Det blir ett blandat program med stycken jag tycker om. Många är välkända, men jag tror det även kommer kännas lite nytt även för de som annars gärna lyssnar på de här kompositörerna, säger hon.
Att det blev just piano beskriver hon själv lite som en lycklig slump.
– Jag var på en pianokonsert med mina föräldrar när jag var liten och de frågade om jag ville börja. Jag fastnade direkt och faktum är jag faktiskt aldrig ens provat något annat instrument, så roligt är det, säger hon och forstätter:
– Det är någonting med pianoklangen och att repertoaren är helt oändlig! Den går inte ens att täcka under en livstid vilket är rätt spännande.
Att aldrig behöva bära med sig ett och samma instrument, kanske kan verka skrämmande för den oinvigde. Men Åstedt ser det som en stor fördel:
– Det är skönt att slippa släpa runt på sitt instrument, men visst är det klart att kvaliteten på de flyglar och pianon jag spelar på varierar. Det gäller att ta tid att hitta samspel mellan varje instrument, ibland blir det fantastiskt, andra gånger blir jag rätt besviken. Fast man vänjer sig, det är bara att acceptera och göra sitt bästa, säger hon.
Åstedt har nyligen spelat in musik till ett kommande dataspel, "Sea of Solitude".
– Det var kul, jag och en violinist gör en låt till en av spelets karaktärer. Även om jag älskar den klassiska musiken är det intressant att utforska andra delar där friheten att improvisera blir större.
Om man inte lyssnat på en renodlad pianokonsert tidigare, varför ska man gå nu på söndag?
– Det är värt att ge den klassiska musiken en chans. Repertoaren är lättlyssnad och jag tror det är lätt att kunna förstå känslan jag vill förmedla, säger Greta Åstedt som lovar att bjuda publiken på en hel del berättelser.
– Den klassiska musiken kan skrämma en del och verka lite fin. Men musik är något som tilltalar varje människa på ett unikt sätt, det finns inget rätt och fel! Jag kommer att ge bakgrundinfo, om låten skrevs i något särskilt sammanhang, vad tonsättaren gick igenom då och så vidare.
Konserten startar klockan 16.