Tysslinge åkeri är ett av Stockholms större åkerier med ett 60-tal bilar och två egna återvinningsanläggningar, en mindre i Jordbro och en större i Södertälje.
Nu flyttas en del av verksamheten till Strängnäs, som ett nav för företagets sörmländska verksamhet: Tysslinge återvinning.
– Att vi väljer att flytta några bilar och containrar till Strängnäs är ingen slump. Vi vill bli mer verksamma i Sörmland och Strängnäs är ett expansivt område utmed bra vägar, med Eskilstuna, Enköping och Malmköping inom en rimlig radie, säger Kjell Lager, chef för bolagets återvinningsverksamhet.
Tysslinge åkeri blir alltså Tysslinge återvinnings största kund, men miljötillståndet på 10 000 ton avfall per år ger också en del utrymme för externa företagskunder, konstaterar Kjell Lager.
På anläggningen ska i första hand bygg- och rivningsavfall sorteras, bearbetas och lastas om, för att sedan återbrukas, förbrännas eller slutförvaras på annan plats.
– Allt avfall som kommer in ska också köras ut. Vi är ingen deponi, säger Kjell Lager.
Fastigheten, som sedan 2012 ägs av Tysslinge åkeri, har under de senaste åren hyrts av Trafikverket under utbyggnaden av den dubbelspåriga järnvägen. Projektet avslutades vid årsskiftet och då blev anläggningen tillgänglig för den egna expansionen.
Nyligen asfalterades 4 000 kvadratmeter mark – ett miljökrav vid avfallshantering – och på tisdagen installerades återvinningens hjärta, en gigantisk bilvåg.
– När den är kalibrerad kommer vi under januari att smyga igång och efter hand justera logistiken på bästa sätt, säger Kjell Lager.
öretag nekats lämna avfall på Kvitten. Dess återvinningschef Vesa Hiltula poängterar att det handlade om farligt avfall, där anläggningen har en begränsad kvot. För bygg- och rivavfall finns inget tak.
Under 2018 tog den kommunala anläggningen emot drygt 1 200 ton bygg- och rivavfall, enligt Vesa Hiltula.
Tror du att det finns behov av fler aktörer på marknaden?
– De har ju troligen gjort den bedömningen och vår verksamhet är inte stor när det gäller byggcontainrar i Strängnäs. Ju mer som sorteras lokalt i stället för att köras bort, desto bättre. Det är ju miljön vi vill hjälpa.