Planen antogs nyligen i kommunstyrelsen. Snart ska den upp i kommunfullmäktige.
‒Men det är bara en formalitet, säger Patrik Wirsenius som har titeln översiktsplanerare.
Han är ansvarig handläggare av cykelplan 2016 – den blev klar i fjol, därav namnet – men Patrik Wirsenius har haft hjälp av Hans Axelsson, Cecilia Huss, Anders Jonsson, Lars Göran Sandström och Karolina Zander.
‒Jag hoppas att våra politiker prioriterar cykelfrågan, medel till projekten ska äskas av teknik och servicekontoret, säger Patrik Wirsenius.
Det som rekommenderas i planen är att dels anlägga nya cykelvägar, men även rusta upp det befintliga nätet då trafiksäkerhet är en viktig aspekt. Andra viktiga delar är belysning och bra parkeringar.
‒Av naturliga skäl fokuseras mycket kring nya resecentrum till en början, berättar Patrik Wirsenius.
En tydlig ambition är att kommunen ska marknadsföra sina cykelstråk bättre.
‒Det behövs såväl digitala kartor som papperskartor, förklarar Patrik Wirsenius,
I planen står även att kommunens ambition är att andelen cykelresor ska vara minst 15 procent år 2040. Målet är inte bara att arbeta med utbyggnad och restaurering i kommunens tätort utan planen innehåller även konkreta förslag för Mariefred, Åkers styckebruk och Stallarholmen. Men att binda ihop tätorterna är delvis en annan sak.
‒Där kommer Trafikverket in i bilden som huvudman. När sådana projekt ska genomföras betalas halva beloppet med statliga pengar från regionförbundet, berättar Patrik Wirsenius.
För att återgå till Strängnäs tätort finns inte mindre än 22 sträckor omnämnda i planen. Den kortaste är på 100 meter och den längsta mäter 900 meter. Tillsammans handlar det om drygt 10000 meter. Kalkylerad kostnad för hela kalaset är 45 miljoner.
I Mariefred rör det sig om 4050 meter, i Åkers styckebruk 2300 meter och i Stallarholmen 3140 meter.
‒Av tradition är inte Strängnäs någon cykelstad. Frågan har varit eftersatt. Kommunen har aldrig ens anmält sig för att vara med i den ranking som Cykelfrämjandet årligen gör, konstaterar Patrik Wirsenius.
I höstas tillkom det en cykelbana på Östra Strandvägen och Nabbgatan, en investering som preliminärt gick på 2,9 miljoner.
‒Fortfarande arbetar vi med banan på Järnvägsgatan, berättar Krister Pihl, projektledare på stadsmiljöenheten.
Så småningom ska en cykelväg från St Eskils källa mot Härad påbörjas?
‒Ja, men det ligger i Trafikverkets plan, så startdatum är inte klart.
Den här första etappen västerut sträcker sig ungefär fram till den plats där riksväg 55 och gamla E20 skiljer sig åt.