SÄ hÀr kontrar Jessica Wallin, kommunikationsansvarig pÄ Elgiganten:
â Det finns inget garantifel pĂ„ hennes tv.
Till slut tröttnade Lena Engberg pÄ de Äterkommande problemen och kontaktade Kerstin Hjelm-Uddstrand, konsumentrÄdgivare i StrÀngnÀs kommun.
â Av henne fick jag veta att man har tre Ă„rs reklamationsrĂ€tt, det borde Elgiganten ha informerat mig om, tycker Lena Engberg som strax före jul komponerade just en reklamation.
Köpet i Solberga daterar sig till 27 juni 2017.
â Det verkade vara en fantastisk tv, som kostade mig 9 366 kronor, kommenterar Lena Engberg.
Men efter ungefÀr ett halvÄr började problemen i vardagsrummet hemma i Finninge.
â Tv:n började lagga.
Hon kontaktade Elgiganten som dÄ skickade en installatör frÄn HÀradvision, ett företag med tÀtt samarbete med Sappa i Göteborg som Àr Lena Engbergs kanalleverantör.
â Jag kan bekrĂ€fta att detta Ă€r en lĂ„ng historia och att vi har gjort vĂ€ldigt mycket för den drabbade kvinnan. Mellan oss finns det inga konflikter alls, Ă€r min uppfattning, förklarar Hasse Svensson pĂ„ Sappa.
Lena Engberg hÀvdar att problem med en laggande tv och kanaler som bytt plats kommit och gÄtt.
â Jag fick besked av Elgiganten om att tv:n skulle skickas nĂ„gonstans för reparation
â NĂ€r den kom tillbaka fungerade det ett tag, sedan Ă„terkom problemen. Jag har aldrig upplevt nĂ„got liknande med de tv-apparater jag tidigare haft. Sonens tv, som finns i hans rum, fungerar perfekt.
SÄ smÄningom installerades en box och Lena Engberg fick Àven en fjÀrrkontroll.
Sommaren 2018 tog hon ny kontakt med Elgiganten, men upplevde dÄ att firman nonchalerade hennes problem och ringde dÀrför upp huvudkontoret i Stockholm.
â DĂ„ fick jag prata med en bussig kille som lovade att Ă„terkomma efter nĂ„gon vecka, vilket han aldrig gjorde.
Hon hade hoppats att garantin skulle innebÀra att tv:n kunde bytas ut.
Men det örat ville Elgiganten i Solberga inte lyssna pÄ.
â De sa: "Du har ingen garanti kvar lĂ€ngre och vi kan inte hjĂ€lpa dig". Jag blev sĂ„ jĂ€kla förbannad. Egentligen Ă€r jag ingen brĂ„kstake utan ganska snĂ€ll, men i Solberga Ă€r de sĂ€kert ganska trötta pĂ„ mig. De har hĂ€nvisat mig till Danmark för att fĂ„ hjĂ€lp, dĂ„ blev jag uppgiven, sĂ€ger Lena Engberg.
â Nu söker jag upprĂ€ttelse, och jag kĂ€nner ett stöd av konsumentrĂ„dgivaren. Det hĂ€r hade aldrig hĂ€nt om jag köpt min tv av en mindre, lokal firma, tillĂ€gger hon.
Jessica Wallin som Àr kommunikationsansvarig pÄ Elgiganten i Sverige har satt sig in i Lena Engbergs Àrende.
â Det har aldrig varit nĂ„got garantifel pĂ„ hennes tv, ingen defekt med andra ord, och dĂ€rför kan vi inte byta ut den, sĂ€ger Jessica Wallin.
â Att tv:n laggar och tappar kanaler beror med största sannolikhet pĂ„ hennes iptv-tjĂ€nst dĂ€r bĂ„de uppdateringar och driftstörningar kan skapa problem.
â NĂ€r den var pĂ„ auktoriserad verkstad konstaterades att antenningĂ„ngen pĂ„ tv:n var trasig, vilket uppstĂ„tt genom yttre Ă„verkan. Det Ă€r alltsĂ„ inget garantifel men kostnaden tĂ€cktes av hennes produktförsĂ€kring.
Enligt Jessica Wallin har varuhuset gett henne en digitalbox och hjÀlpt henne att installera kanaler.
â Det Ă€r i dag inte lĂ€tt att veta vad som Ă€r fel nĂ€r problem uppstĂ„r, sĂ€ger Jessica Wallin.
Killen pÄ huvudkontoret som lovade att ringa upp hörde aldrig av sig?
â Jag har kollat den uppgiften och det Ă€r förstĂ„s jĂ€ttedĂ„ligt att han inte höll sitt löfte.
Varför hÀnvisades Lena till Danmark?
â Det Ă€r nog frĂ„gan om en missuppfattning. VĂ„r kundservice Ă€r placerad i Köpenhamn rent fysiskt, men personalen talar svenska.
I samband med att tidningen under mellandagarna kontaktade Elgiganten lovade Jessica Wallin att skicka en tekniker hem till Lena Engberg.
â Vi fĂ„r se vad som hĂ€nder helt enkelt, sĂ€ger Lena Engberg nĂ„gon vecka senare.
Vi har vid flera tillfÀllen sökt Kerstin Hjelm Uddstrand, konsumentrÄdgivare, för en kommentar.