Svaren på era frågor om snöröjningen

Snöröjningens utförande och kvalitet fortsätter att vara ett populärt samtalsämne. Det märks inte minst via e-post och på Facebook där Eskilstuna-Kurirens läsare har skickat in en rad frågor i ämnet.

Övrigt2010-11-12 06:51

Vi har vidarebefordrat ett urval av dessa frågor till Jim Eriksson, enhetschef på kommunen, och här följer hans svar:

Lars-Åke Ahlm: Varför finns det inga vägpinnar vid vägkanterna längre? Nu i mörkret och med yrsnö så ser man inte var vägrenen är och dessutom är det oplogat.

Jim Eriksson: Arbetet pågår för fullt, vissa delar av arbetet utför Vägverket åt oss.

Sofia Fia Lotus Rithander: Ta gärna upp detta med skottning vid busshållsplatser så det inte blir som förra året, att bussen stannar tre meter från trottoaren på grund av en tre meter lång och två meter hög snövall! NTE bra för äldre med rullator eller folk med barnvagn! Kan ni undvika det?

Jim Eriksson: Förra vintern var det väldigt mycket snö, den här vintern ska vi köra undan snön med lastbil tidigare.

Miia Herjonen: Prioriterar ni i år även plogningen vid gångbanorna? Förra vintern var det ju helt omöjligt att ta sig fram då gång- och cykelbanorna var mestadels oplogade.

Jim Eriksson: Samma problem som i frågan innan. Det blev för höga snövallar efter några plogningar, då fick vi inte snön över kanten. Därför lastar vi undan snön tidigare i år.

Anne Rantahalvari Pätsi: I Torshälla skulle ni kunna prova att ploga gårdarna. Hur fasiken ska brandbilar, ambulanser med mera kunna komma fram? Är det meningen att exempelvis rullstolsbundna ska sitta inne hela vintern?

Jim Eriksson: Ploga gårdarna är inte vårt ansvarområde.

Marko Jokinen: Jag har en fråga som jag är övertygad att de flesta villaägare vill ha svar på. Det här med att snöplogarna täpper igen uppfarter och trottoarer som vi redan har plogat. Får ni verkligen göra så? Så tröttsamt att man först har röjt snön på tomten och trottoaren utanför och så kommer plogbilen på natten och kastar upp halvmeterhöga vallar rätt ut på våra trottoarer och uppfarter.

Jim Eriksson: Snövallar vid infarten är vi skyldiga att ta bort i mån av tid. Det kan dröja upp till tre dagar.

Stefan Sjöberg: Det talas om att gång- och cykelbanor är prioriterade i Eskilstuna men är det så? I tisdags kväll efter cirka tolv timmars snöande var banorna från Munktell - Sveavägen oplogade. I onsdags morse var inte banorna i Fors kyrkpark plogade. Bättre underhåll innebär att fler väljer bort bilen och det är bra för alla. Det handlar förstås om pengar, men jag är säker på att fler satsade kronor på snöröjning ger mindre samhällskostnader för sjukvård, sjuklön och förstås mänskligt lidande.

Jim Eriksson: På tisdagen började det snöa klockan 12 och röjningen startade 21.00. Tidigare gick inte på grund av trafiken. Efter några timmars uppehåll började det åter snöa (mycket) från midnatt och fyra timmar framåt.

Sven-Olof Alsterberg: Ni pratar om att Eskilstuna är en cykelstad. Är det alls plogat är det STORA högar man ska ta sig över i korsningarna. När ni plogar kör de så fort att schaktbladet hoppar upp vid minsta gupp och lämnar stora högar efter sig. Ni gick ut i tidningarna om att ni ville att folk skulle cykla till sina arbeten. Det var oplogat hela vägen ut till VCE i onsdags morse då vi var 15-20 personer som cyklade. Det är mycket prat och lovande men när det gäller skiter ni i oss cyklister. Går det inte att salta cykelbanor?

Jim Eriksson: Problemet är att samordna vägplogning med gång- och cykelbaneplog. Sträckan till VCE plogades under pågående snöfall runt 15-tiden i tisdags. Budade även 21 för stora röjningen. Angående salt använder vi det på våra 70-vägar plus några känsliga korsningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om