Enligt Svensk Handels rapport "Det stora detaljhandelsskiftet" är en tydlig trend på senare år framväxten av så kallade plattformsföretag som hanterar nätverk av exempelvis återförsäljare och konsumenter. Den två mest framträdande exemplen i världen på sådana företag är amerikanska Amazon och kinesiska Alibaba.
Plattformsföretagen kan enligt rapporten liknas vid marknadsplatser där ägarna kontrollerar vilka säljare som får vara med. Ägarna bestämmer också vilja säljare som får en framträdande plats på marknaden och vilka som inte får det.
Ägarna skriver ner allt som säljs och de är de enda som får en helhetsbild av försäljningen. Marknadsplatsen är med miljoner besökare den största i landet - så stor att till och med de största säljarna i landet behöver etablera sig där och rätta sig efter ägarnas villkor.
Amazon har firat stora framgångar i andra länder, men ännu inte gått in på den svenska marknaden.
– De har funnits länge och hela tiden agerat väldigt långsiktigt med sin lågprisstrategi. De har nått en sådan storlek att det i många fall blir ogynnsamt att stå utanför både för tillverkare/handlare och konsumenter. Amazon investerar också enorma pengar i ny teknik och innovationer som främjar e-handel och underlättar för konsumenter på olika sätt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Vad tror du om framtiden för Amazon?
– De har onekligen ett starkt koncept som varit framgångsrikt i många länder. Fortsätter de sin strategi är framtiden ljus. Samtidigt finns krafter inom till exempel EU som vill reglera plattformsaktörers verksamhet som potentiellt skulle kunna sätta vissa käppar i de snurrande Amazon-hjulen.
Johan Davidson vill avstå från spekulation inför Amazons presskonferens i Stockholm på onsdagen.
– Däremot har vi länge sett det mest som en tidsfråga innan Amazon etablerar sig med svensk hemsida och leveranslösning i Sverige, säger han.
Vad betyder det för andra svenska e-handlare om Amazon etablerar sig?
– Konkurrensen ökar förstås, men jag vill ändå påstå att stora delar av svensk e-handel är hyfsat väl förberedd för denna konkurrens.
Vad betyder det för vanliga svenska butiker?
– I takt med att e-handeln växer, så ökar förstås omställningstrycket på dagens butiksstruktur. Ett antal butiker kommer att minska sin hyrda yta, vissa kommer kanske att flytta till ett bättre läge, men vissa kommer också att läggas ner. Denna trend finns redan, men kan förstärkas med ett svenskt Amazon-inträde. Den fysiska handeln kommer dock under överskådlig framtid stå för den absoluta majoriteten av handeln i Sverige.
Vilka svenska företag kommer att finnas på Amazon?
– På lite sikt tror jag att det blir ganska många. Men troligen kommer de inte lägga ut hela sitt sortiment på Amazon. Redan i dag har till exempel Clas Olsson och IKEA delar av sina sortiment på Amazon.