Systemhaveri på vårdcentraler i Strängnäs och Mariefred – datorer och telefoner utslagna

En avgrävd kabel i Eskilstuna gjorde att datorer och telefoni på Strängnäs vårdcentral, Mäster Olofs vårdcentral och vårdcentralen i Mariefred låg nere under nästan hela torsdagen.

Mariefreds vårdcentral fick också stora bekymmer.

Mariefreds vårdcentral fick också stora bekymmer.

Foto:

Övrigt2019-01-10 10:10

Strängnäs vårdcentrals klinikadministratör Pia Vestergaard blev uppdaterad om det tekniska haveriet vid sjutiden på torsdagsmorgonen.

Vid lunchtid konstaterades att felet berodde på en avgrävd fiberkabel i Eskilstuna. Enligt Pia Vestergaard var prognosen först att det skulle vara avhjälpt vid 17-tiden på eftermiddagen.

Under tiden låg all datauppkoppling och fast telefoni nere på Strängnäs vårdcentral, Mariefreds vårdcentral och Mäster Olofs vårdcentral.

På Strängnäs vårdcentral lyckades personalen dock hitta en nödlösning: uppkoppling via två bärbara datorer och samtal ut via mobiltelefoner.

– Vi har kunnat ringa de patienter som ringde oss innan telefonen stängdes på morgonen. Sedan har vi en bärbar dator som vi kan nå journalsystemet via och se vilka patienter som är bokade under dagen, förklarade Pia Vestergaard.

Kabelbrottet innebar dock kraftiga begränsningar av vad vårdcentralerna kunde bistå patienterna med. Många provtagningar och undersökningar gick inte att genomföra och personalen kunde inte föra journalanteckningar, enligt Pia Vestergaard.

När nätet började fungera igen vid 15:30, alltså tidigare än förutspått, var lättnaden stor.

– Nu fungerar datorer och telefoner igen! sa klinikadministratören.

Så på fredagen väntas allt fungera normalt?

– Ja. Det går bra att ringa och har man bokat en tid så kommer man, så klart.

Pia Vestergaard tycker att det, trots haveriet, fungerade ganska bra.

– Det har varit en stor förståelse från patienterna och det som har varit akut har vi kunnat ta hand om. Det har inte varit någon dramatik.

Anders Furuhammar, verksamhetschef på Mariefreds vårdcentral, beskriver en liknande dag – med samma nödlösningar som på Strängnäs vårdcentral: ett par bärbara datorer och mobiltelefoner.

– Vi har inte kunnat ta emot samtal och inte bokat in några patienter, men ändå lyckats ta emot bokade besök och göra så mycket vi har kunnat för dem. Det har varit stora bekymmer, men det bör inte vara någon som har drabbats akut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om