Många har även kommenterat Nilson Shoes nedläggning på Eskilstuna-Kurirens Facebook-sida. Här är några exempel på reaktioner: "Nej!!!!! Bästa affären", "Tråkigt när fina butiker tvingas ge upp.", "Snart inga affärer kvar i centrum."
Marie-Louise Jarméus driver tillsammans med sin syster Annika butiken Jarméus Skor på Kungsgatan. Deras pappa Sjunne startade butiken redan 1955. Systrarna tycker att det är tråkigt att Nilson Shoes på andra sidan Kungsgatan ska lägga ner.
‒Man kan ju tro att vi skulle bli glada att det blir en skoaffär mindre, men så är liksom inte fallet utan vi hjälps åt, vi drar åt varandra. Vi får inte vara för få för att då finns det snart ingen anledning att åka ner till city, säger Marie-Louise Jarméus.
Isabel Gölles är vd för Eskilstuna Innerstad:
‒Generellt så har vi ökad omsättning i handeln enligt statistiksiffror med främst tapp inom beklädnad. Handeln står dock inför nya utmaningar såsom till exempel näthandel, förändrade köpbeteenden och så vidare. Vi ser även stora satsningar från Tuna Park vilket är positivt för staden som helhet, men då vi fortfarande har samma köpkraft så omfördelas konsumentens kronor lite då vi dessvärre inte lyckats locka hit så mycket besökare från kranskommunerna som vi önskat – det rör hela Eskilstuna inklusive alla externa handelsplatser. Det betyder att centrum just nu inte ökar i samma takt som exempelvis Tuna Park. Just för centrums del så har vi en del aktörer som ökar sin omsättning och andra som minskar. Sedan pågår en stor förändring i utbud, detta är både nationell och internationellt, där mat, kultur och nöje tar en allt större roll i stadskärnan. Detta ser vi även i Eskilstuna!
Enligt Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet kommer digitalisering och ökad internationell konkurrens att utsätta detaljhandeln för ett stort omvandlingstryck de kommande åren. E-handeln väntas växa kraftigt. I sällanköpsvaruhandeln väntas 5000-10 000 butiker stänga till och med år 2025 och antalet anställda sjunka med 20000-40000.
Jarméus Skor har i viss mån märkt av konkurrensen från näthandeln.
‒Å andra sidan är skor en sak som du i regel måste prova för det är så olika storleksmässigt. Jag kan märka av näthandeln på det viset att kunden i dag vet om vad den vill ha när den kommer in i butiken för man kanske redan har googlat på märket eller en viss specifik vara, säger Marie-Louise Jarméus.
Jarméus Skor har ingen nätförsäljning. Företaget har en Facebook-sida.
‒Där ska vi faktiskt förbättra oss, säger Marie-Louise Jarméus.
Hon tycker att man ska tänka sig för när man handlar på nätet.
‒Vad vill vi ha? Vill vi ha en framtid där vi inte har några butiker kvar?