Thomas fick böter två gånger trots giltigt tillstånd

Thomas Hylvander har varit anställd vid Sörmlands landsting i över 40 år. Nu riktar han skarp kritik mot parkeringsföretaget Q-park efter att ha blivit bötfälld två gånger på två veckor.‒Jag hoppas att de ber om ursäkt, säger han.

Thomas Hylvander hittade böteslappar på sin bil vid två tillfällen under en tvåveckorsperiod trots att han hade giltigt tillstånd väl synligt.

Thomas Hylvander hittade böteslappar på sin bil vid två tillfällen under en tvåveckorsperiod trots att han hade giltigt tillstånd väl synligt.

Foto:

Övrigt2018-02-14 04:05

I slutet av förra året tog Q-park över ansvaret för parkeringen vid Mälarsjukhuset. Ett skifte som den landstingsanställde Thomas Hylvander har fått känna av. Vid två tillfällen, i slutet på december och i början på november, fick han böter när han hade ställt bilen i parkeringshuset vid Mälarsjukhuset. Detta trots att han hade månadsmärken fullt synliga på instrumentbrädan.

‒Jag blev förbannad eftersom jag visste att jag hade ett märke fullt synligt, andra gången blev jag ännu mer irriterad. Under de åren som Securitas skötte parkeringen fick jag inte en enda bot, säger Thomas Hylvander.

Thomas Hylvander har överklagat böterna och fått som svar från Q-park att handläggningstiden är fyra till sex veckor.

‒Man kan ju undra varför det är så lång tid, kanske är det för att de har så många överklaganden, säger Thomas Hylvander har flera kollegor som också ska ha bötfällts trots fullt synliga månadsmärken i sina bilar.

Peder Ståhlberg är vd för Q-park i Sverige och han ser bötfällandet av personer med månadsmärken som helt felaktiga.

‒Det låter konstigt, har man månadsmärke har tillåtelse att parkera. Jag måste kolla upp det här, säger Peder Ståhlberg.

Så sent som i juni förra året skrev Eskilstuna-Kuriren om hur en Eskilstunabo polisanmält Q-park på grund av att han fått böter trots giltigt parkeringstillstånd.

Det nya parkeringssystemet innebär nya automater där man precis som med de gamla, registrerar sig vid ankomst och avslutar parkeringen när man lämnar. Det nya är att kunden ska knappa in bilens registreringsnummer vid ankomst och betala för den tid man beräknar att man ska stå på platsen. När man sedan åker får man dock betala för den tid man faktiskt parkerat. En annan nyhet är att kunden inte får någon biljett, allt sker digitalt.

‒Det är många som står och väntar på att biljetten ska komma ut och det är ofta långa köer. Det nya systemet är helt värdelöst, säger den frekventa sjukhusbesökaren Clarence Vigren som tidningen träffade i parkeringshuset.

Thomas Gustafsson använde sig av det nya parkeringssystemet för första gången.

‒Det känns krångligt, det är ju inte bra om man skulle vara stressad, säger han.

Även Stig Eriksson prövade den nya parkeringsautomaten för första gången men han stämde inte in i klagokören.

‒Det är nog bara för att det är nytt och man inte vet hur det fungerar. Man får inte ha för bråttom, säger Stig Eriksson.

Peder Ståhlberg på Q-park har viss förståelse för att systemet uppfattas som besvärligt.

‒Vissa kommer inte ihåg sitt registreringsnummer och jag kan förstå om man då tycker att det känns krångligt. Men om man en gång stött på en sådan automat så brukar man memorera numret, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om