Tidiga insatser och goda relationer avgörande för elever med hög frånvaro

Tidiga insatser och goda relationer mellan elev och lärare. Det är nycklar för att hålla kvar elever i skolan.

Övrigt2019-03-19 05:30

Skolinspektionen slår fast att omfattande frånvaro bland elever är ett mycket komplext problem som tar tid och kräver individuella lösningar. Men det finns faktorer som forskningen funnit fungerar för att få eleven att komma tillbaka till skolan: tidig upptäckt, kartläggning och utredning av bakomliggande orsaker, och samverkan mellan skola, föräldrar och andra insatser som elevhälsa, socialtjänst och ungdomspsykiatri.

En sak till som är väldigt avgörande, är enligt Ulrika Lundqvist, enhetschef på Skolverket, goda relationer mellan elever och lärare.

Skolverket konstaterade redan 2010 genom en undersökning med elevberättelser att bemötande från lärare och annan skolpersonal är den enskilt viktigaste faktorn för att undvika frånvaro och för att få tillbaka elever från frånvaro.

– Att eleven har en relation till någon på skolan, att de känner att det finns någon här som uppmärksammar mig, det är en viktig nyckel och här har skolan ett stort ansvar, säger Ulrika Lundqvist.

Skolverket har försökt ställa sig frågan om frånvaro bland skolelever är ett växande problem.

– Vi kan inte se om det är så. Men det vi kan se i dag är att en orsak till frånvaro är otrygghet. Det kan bottna i olika saker, brister i studiero i klassrummet, att en elev känner sig otrygg på rasterna, eller att skolan inte tillgodoser de behov som elever med svårigheter har. Elevhälsan är ofta också en underutnyttjad resurs, säger Ulrika Lundqvist.

Hon förklarar att begreppet hemmasittare, alltså elever som under långa perioder inte går till skolan är något problematiskt och inte en term som Skolverket själva använder.

– Det säger inte vad det handlar om. Vi väljer begreppet omfattande frånvaro som tydligare förklarar vad det handlar om. Frånvaro från skolan sker inte alltid i hemmet, det kan också handla om en elev som är på skolan men som inte deltar på lektionen.

Ulrica Lundkvist betonar att alla elever med frånvaro har sin egen problematik och att all frånvaro behöver tas på allvar, inte bara de fall där eleven i långa perioder blir hemma.

Konsekvenserna av omfattande frånvaro för en elev är en stor tragedi för den enskilda individen men också ett jättestort problem för samhället, menar Ulrika Lundqvist vidare. Alla elever behöver bli sedda som individer, om samhället och skolan ska komma till rätta med problematiken.

Gemensamt för alla elever med hög frånvaro är att den höga frånvaron inte kommer plötsligt. Därför är det viktigt att fånga upp signaler och vara observant i ett tidigt skede.

– Det är viktigt att följa upp direkt en elev är frånvarande utan att det finns en anledning till det. Det betyder att lärare behöver ha koll på varje enskild lektion på vilka elever som är på plats och ha dialog mellan hem och skola. Kommunerna är ansvariga för sina skolpliktiga elever och behöver ha koll på och skapa förutsättningar så att skolorna har resurser, säger Ulrika Lundqvist.

Ett enormt lidande för den enskilda eleven

Omfattande frånvaro kan innebära stora konsekvenser för den enskilda eleven med ökad risk att hamna i ett utanförskap senare i livet. Konsekvenserna av frånvaron kan kvarstå ända upp i vuxen ålder då det finns samband mellan omfattande skofrånvaro och arbetslöshet, försämrad ekonomi, psykosociala problem, försämrad fysisk och psykisk hälsa. Konsekvenserna ger ett enormt lidande för den enskilda individen och för anhöriga men är också en förlust för samhället i stort, skriver Skolinspektionen i rapporten nationell kartläggning av hur många elever i den obligatoriska skolan som hade omfattande ogiltig frånvaro. Resultaten visar att åtminstone 20 000 elever hade en ogiltig frånvaro som innebär en risk för skolmisslyckande och framtida utanförskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!