Den 10 december ska nya resecentrum vid stationen officiellt invigas, men resenärerna kommer förhoppningsvis att kunna använda byggnaden tidigare än så. Ännu är det lite tekniskt finlir som måste trimmas in.
‒Säkerheten är förstås en prioriterad fråga och så snart vi har de delarna under kontroll så kan vi smyga i gång. Dessutom behöver Strängnäs fastighets AB som ska sköta driften lite tid att läsa in sig på byggnaden, säger Per-Erik Norelius som är lokalcontroller på Strängnäs kommun.
Vilket är ditt intryck av nya Resecentrum?
‒Det är fantastiskt fint. Ett nytt monument i kommunen. Vi har redan domkyrkan och Gripsholms slott, nu snart även nya Resecentrum, säger Per-Erik Norelius och ler.
Som beställaren Strängnäs kommuns representant har Per-Erik Norelius haft ett finger med i spelet sedan byggstarten för tre år sedan och han är övertygad om att resenärerna kommer att gilla vad de får ta del av.
‒Utsikten är härlig och på övervåningen är det fritt synfält i alla väderstäck. Det är unikt. Byggnaden är väl tilltagen och det är ingen risk att någon kommer att behöva stå ute och frysa.
Projektet började med beslutet att bygga dubbelspår på Svealandsbanan förbi Strängnäs. Från kommunen tillkom önskemål om ytterligare en entré från Långberget och ett miljöanpassat bilgarage för pendlarna.
När tidningen bjuds in på en tjuvtitt pågår olika installationsarbeten i den stora byggnaden. De stora tavlorna för ankommande- och avgående trafik sitter redan uppe och mängder med ergonomiska och vackra trämöbler står delvis uppackade i väntsalen. Den nya kioskdelen med servering håller som bäst på att monteras.
‒Bygget blev godkänt den sista oktober. Sen är det alltid grejer som måste åtgärdas, men med tanke på vilken komplex byggnad detta är så var det färre anmärkningar än jag räknat med, säger Per-Erik Norelius.
Huskroppen har flera avancerade tekniska installationer. Både stationsbyggnadens och den intilliggande busshållplatsens tak är täckta med solpaneler. Rulltrappor är byggda i tre väderstreck och flera rymliga glashissar ska ta resenärer till och från perrongen. I garaget kommer det att finnas laddstolpar för elbilar och inne i byggnaden olika varianter på biljettautomater för tåg- och bussresenärer.
‒Det finns gott om ytor för flera hyresgäster, men där är ännu inget klart. En blombutik skulle vara passande och vi kanske borde gå ut med en enkät bland resenärerna och höra vad de efterfrågar, resonerar Per-Erik Norelius.
Richard Björkman, som ska driva kiosken i stationshuset tillsammans med Annika Lundqvist, står bland rader av ännu tomma hyllplan och myser. Han ser med tillförsikt fram mot att få ordning på all inredning och teknik. Ännu återstår mycket arbete.
‒Det känns spännande och jag är stolt över att få vara med i det här huset. Det är en helt fantastisk byggnad och allt känns både snyggt och påkostat, säger han.