– Målet är att vara med däruppe och jäklas med stora grabbarna, säger han och ler.
Tony Karlsson tävlade i backe-SM i fjol då han körde fem av tolv deltävlingar.
– Hade en ny bil och kom in sent, ändå slutade jag på 14:e plats bland 52 deltagare.
Den här gången är Taxingeföraren med från början och hoppas kunna köra alla tio race.
Ny Volvo
De första två avgörs i Tidaholm lördag–söndag. Sedan väntar lika många i Sorsele (6-7 juni), Arboga (15-16 augusti), Örebro (5-6 september) och Sundsvall (12-13 september).
– Jag köpte en Volvo 242 av årsmodell 1983 för tre månader sedan. Den känns tipp-topp, men det tar nog fyra-fem tävlingar innan man hittat rätt.
Därför har inte Tony så höga förväntningar inför premiären.
– Lyckas jag bli bland de sex bästa i Tidaholm får jag vara riktigt nöjd.
Uppväxt med motorsport
Det stora bilsportintresset har alltid funnits där. Inte så konstigt med tanke på att Tonys är uppväxt med motorsport.
– Jag började köra rally 1996 och höll på fram till 2002 då första barnet föddes. I den vevan bodde vi i Södertälje. 2003 flyttade vi till Åker och 2007 återupptog jag rallyåkandet.
Det blev succé direkt då Tony Karlsson vann första tävlingen, Ekerösprinten.
– Ett skönt bevis på att man hängde med i tempot.
Rullade sju varv
Sedan dess har det blivit många race.
– Visst är det roligt att köra rally, men sprint- och backtävlingar passar mig bäst. Det är mer explosivt där.
Största framgången i karriären?
– När jag blev tvåa totalt i en sprinttävling i Hallstahammar 2001. Jag var 25 sekunder snabbare än tvåan i min klass.
Har du råkat ut för några rejäla incidenter?
– Jag kvaddade min förra bil helt på sista sträckan när jag körde in i en gran i Örsundsbro i vintras, har också varit med om andra avåkningar. 1998 rullade jag sju varv med bilen i SAMS egen tävling. Jag har fortfarande lite känningar i nacken efter den smällen.
Bra med sponsorer
Men det är ingenting som hindrar tvåbarnspappan från att gasa vidare.
– Jag siktar på att åka backe-SM i år och nästa år. Är även med i Uphill Cup där jag blev tvåa i Ånnaboda den 3 maj och kör även Sjuklubbarsserien i rally.
Hur stor är omsättningen per år?
– Runt 70 000-80 000 kronor med allt inräknat, men jag har sex-sju sponsorer som täcker alla kostnader.
Det första eldprovet med den “nya” bilen som har 260 hästkrafter väntar den här helgen.
– Vi kör samma sträcka tre gånger i varje tävling och den bästa tiden räknas. Backens längd brukar vara mellan 800 meter och två kilometer och fallhöjden från start till mål skiftar mellan 55 och 150 meter, berättar Tony Karlsson.
Även Andersson är med
Vilka är favoriter i klassen?
– Kenneth Olsson, Hällefors, och Mikael Lundberg, Gävle, som har vunnit SM flera gånger. Men det finns fem-sex förare som har chansen, säger Tony.
Han är inte den ende lokala förmågan i mästerskapet.
Även rutinerade Perra Andersson från Kjula finns med. SAMS-föraren som blev totalsexa 2008 ställer upp i rallycrossklassen supernationell 2 400 cc med sin Saab 90.