I och med den händelsen så har han fullbordat en bedrift bland de svenska trafiklärarna.
Med framgång har han utbildat en kvinna som var född 1897.
Han utbildade mellan tio- och femtontusen körkortsaspiranter under 1900-talet.
Och i och med att Hanna Brehmer nu har klarat körkortet så har han även utbildat en ung kvinna född på 2000-talet.
Om bedriften som sådan har han egentligen inte så mycket att säga. Det blev liksom bara så.
– Det borde väl vara ganska ovanligt ändå, säger han. Jag får lyssna med min namne Lasse Gustafsson i Kalmar om han möjligen fortfarande utbildar unga förare..?
Själv har han inga funderingar på att lägga av riktigt än. Det är fortfarande roligt att gå till jobbet tre dagar i veckan. Och utvecklingen går ju hela tiden framåt.
Lasse Andersson minns inte riktigt alla elever under det förra århundradet, men den allra äldsta eleven som klev in på Nisse Erlandssons bilskola i Sala 1971 kommer han ihåg väldigt väl.
Kvinnan var inte särskilt talangfull i att manövrera ratt, vägvisare och pedaler. Hon fick sitt körkort till sist. Men det var först efter 240 lektioner varav några slutade med dikeskörningar, och åtta uppkörningar.
Lasse minns att flera av hennes släktingar försökte avstyra hela idén med att ta ett körkort.
– Det kostade en del redan då och de var väl oroliga för arvet, förstås. Men vi lever i ett fritt land och kvinnan hade självklart all rätt att, hon köpte senare en bil av samma märke som det hon övningskörde med mig med.
Annat är det i dag. Hanna Brehmer - född i januari 2000 - har framstått som en talang från första dagen.
– Ja, hon är fantastiskt duktig.
På den direkta frågan till henne om hon fick reda på i förväg hur viktigt det var läraren att Hanna verkligen gjorde en lyckad uppkörning.
– Nej, det sparades till efteråt, tack och lov, svarar Hanna. Man är nervös så det räcker ändå.
– Fast det borde jag kanske anat när nu Lasse kom ner till uppkörningen på sin lediqa dag och allt.
På Transportstyrelsen kallar man det hela för ett mycket udda rekord, men helt uteslutet är det inte att fler trafiklärare snart kommer att tangera Lasse Anderssons rekord. Allra helst om de har femtio år i yrket och hade lite tur med att någon riktigt gammal uv bestämde sig för att försöka ta körkort sent i livet.
– Det lär väl visa sig ganska snart nu då i så fall, säger Katarina Wolfram, presskommunikatör på Trafikverket.
På Sveriges trafikskolors riksförbund är Christer Wickman lite mer tveksam till om det verkligen går att upprepa bedriften:
– Det lär inte bli vanligt, det tror jag inte, säger han. Visserligen trivs väldigt många trafiklärare väldigt bra med yrket och väldigt många som börjar med det här jobbet blir kvar till dess de går i pension, men nej... Många av våra veteraner har nog varit med och utbildat kanske tre generationer med nya bilister från samma familj.
– Men att utbildat folk från tre århundraden... Nej, den blir svårslagen.