Frågan är retorisk, det är mer en stilla vädjan om medhåll.
Rolf Lind vet flera som slutligen inte orkar vänta utan helt sonika kör mot rött. I tron att något gått galet i trafikljussystemet och att man i värsta fall kanske måste invänta en trafikpolis som tar befälet.
– Och vi har haft det här bekymret i över ett år nu.
I omgångar har Rolf Lind fått beskedet att bekymret snart ska vara ett minne blott.
– Jag ringde för lite knappt ett år sedan och fick då beskedet att allt skulle vara åtgärdat senast i augusti.
En som är medveten om problemet är trafikingenjör Arto Sipola på Trafikavdelningen i Eskilstuna som själv undersökt trafikljusen och bara kan hålla med kritikerna.
– Jag har all förståelse för att man blir lite otålig. Ja, alltså vi som kört bil sedan 70- och 80-talen vet att det kan ta lite tid ibland, men inga av dagens unga har väl tid att stå där och vänta alltför länge.
– Ur miljösynpunkt är det dessutom förkastligt. Det är inte bra alls.
Problemet är att trafikljusen är gamla, de är bokstavligen från ett annat århundrade – från 1996 för att vara exakt – och några sensorer som känner av från vilket håll det kommer fordon kanske finns, men det är osäkert om de fungerar.
Men detta är inte det enda bekymret med just trafikljusen i Torshälla. Det finns ytterligare ett:
Från Eskilstuna kommuns sida är det inte säkert att en satsning på nya trafikljus, eller ens en renovering av de gamla är lönsam.
– Vi vet inte ännu om vi ska bygga om och eventuellt bygga en cirkulationsplats eller inte, säger Arto Sipola.
Finns inga planer på att ta trafikljusen ur drift?
– Nej, det är bättre ur säkerhetssynpunkt att ha dem i gång än inte, svarar Arto Sipola.
Den som har pejl på vad som väntar är trafikplanerare Petter Skarin på planavdelningen i Eskilstuna kommun:
– En cirkulationsplats är på gång under nästa budgetår, men det hänger på om detaljplanen går i genom, säger han.
Budget för en cirkulationsplats ligger på 6 miljoner kronor och den måste dimensioneras så den håller för både tung och lätt trafik.
Men oavsett om detaljplanen blir antagen eller överklagad så måste trafikljusen fungera som de ska.
– Det måste trafikavdelningen titta närmare på, avslutar Petter Skarin.